visszhang: könyv

Locker Dávid: Beszédkényszer

Visszhang

„Mikor vált önigazolássá az irónia? / És mikor identitássá a fájdalom?” – talán ez a kötet két legfontosabb kérdése (Úri muri).

Mintha itt érezte volna meg az elsőkönyves szerző, hogy egy kicsit sok volt a részeges vershelyzet („Fél nyolc felé kikértük az első fröccsöt, / és a munkáról kezdtünk panaszkodni”; „Három részeg huszonéves ül a nappaliban, / és az irodalomról beszélget”), amelyek egymásutánja a sérelmeket és a szorongásokat is elbagatellizálja. Hiába szögezi le a Lectori salutem!, hogy nincs lírai én, ha a hasonló részek végig az olvasó közelengedése ellen dolgoznak. Így még zavarba ejtőbb például arról olvasni, hogy a szerző olyanná szeretne válni, „akinek a szobraihoz nemzeti ünnepekkor / koszorúzni járnak a lányok”.

Formailag és tartalmilag egyértelműen az Így neveld a magyarod című hömpölygő prózavers a kötet legizgalmasabb darabja. Egymás szavába vágva harsog itt mindenki, akit a beszélő addig épp kizárni próbált a gondolataiból. Csak egy ilyen ordítozás után jöhetnek azok a versek, amelyek végre felismerik, hogy vannak fontosabb dolgok az intellektuális társaságokban elszívott cigarettáknál, az írótáborokban elfogyasztott söröknél, az idézetek halmozásánál és az idézetek halmozására való reflektálásnál. Kerek lesz a történet. És még azt is megengedi, hogy a kötet utolsó mondata a csöndet magasztalja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.