visszhang: könyv

Locker Dávid: Beszédkényszer

Visszhang

„Mikor vált önigazolássá az irónia? / És mikor identitássá a fájdalom?” – talán ez a kötet két legfontosabb kérdése (Úri muri).

Mintha itt érezte volna meg az elsőkönyves szerző, hogy egy kicsit sok volt a részeges vershelyzet („Fél nyolc felé kikértük az első fröccsöt, / és a munkáról kezdtünk panaszkodni”; „Három részeg huszonéves ül a nappaliban, / és az irodalomról beszélget”), amelyek egymásutánja a sérelmeket és a szorongásokat is elbagatellizálja. Hiába szögezi le a Lectori salutem!, hogy nincs lírai én, ha a hasonló részek végig az olvasó közelengedése ellen dolgoznak. Így még zavarba ejtőbb például arról olvasni, hogy a szerző olyanná szeretne válni, „akinek a szobraihoz nemzeti ünnepekkor / koszorúzni járnak a lányok”.

Formailag és tartalmilag egyértelműen az Így neveld a magyarod című hömpölygő prózavers a kötet legizgalmasabb darabja. Egymás szavába vágva harsog itt mindenki, akit a beszélő addig épp kizárni próbált a gondolataiból. Csak egy ilyen ordítozás után jöhetnek azok a versek, amelyek végre felismerik, hogy vannak fontosabb dolgok az intellektuális társaságokban elszívott cigarettáknál, az írótáborokban elfogyasztott söröknél, az idézetek halmozásánál és az idézetek halmozására való reflektálásnál. Kerek lesz a történet. És még azt is megengedi, hogy a kötet utolsó mondata a csöndet magasztalja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.