Visszhang: könyv

Magyary Ágnes: Az örök székely

Visszhang

Nehéz visszaidézni, mikortól vált nagyjából lehetetlen vállalkozássá a székelyekről és úgy általában a határon túliakról értelmesen beszélni Magyarországon.

Szinte lehetetlen vagy pátosz, vagy magunkra erőltetett fals „objektivitás” nélkül beszélni erről a nagyon színes és izgalmas csoportról és lakhelyükről. Magyary Ágnes második regénye mintha talán ezen is változtatni szeretne, de lehet, hogy csak szórakoztatni akar, ez nem válik világossá. Az biztos, hogy ő is erősen ráépít a hagyományosan „furcsának” gondolt székelység körüli romantikára, Székelyföld lélegzetelállító hangulatára. A végeredmény egy hamisítatlan, mágikus realizmusban utazó regény. A problémás szakítás és elviselhetetlen barátnője elől menekülő Pali és a kibogozhatatlan korú, hitelességű és szerepű Sándor Zsigmond körül szövődő történet nem csak kihasználja ezt a nagyszerű hátteret, de ha már ott van, korszakokon átívelő módon mutatja be a székelység történelmét, miközben ha úgy kívánja a helyzet, képes a népcsoport sorsát iróniával szemlélni. Sőt, a szerző saját magát sem kíméli, ami mindenképpen szimpatikus eleme ennek a tökéletes nyári olvasmánynak. Ennél magasabbra már csak azért sem emelkedik, mert az első 70–80 oldalon tényleg nagyon kell kapaszkodni annak érdekében, hogy sejtsük, miről is szól tulajdonképpen a regény, meg aztán sokszor nem is sikerül a szerzőnek elkerülnie a székelységhez tapadt „tiszta és őszinte vidéki élet” toposzát, amit természetesen rendre az „elbutult, sekélyes városiakkal” állít szembe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.