Visszhang: könyv

Magyary Ágnes: Az örök székely

Visszhang

Nehéz visszaidézni, mikortól vált nagyjából lehetetlen vállalkozássá a székelyekről és úgy általában a határon túliakról értelmesen beszélni Magyarországon.

Szinte lehetetlen vagy pátosz, vagy magunkra erőltetett fals „objektivitás” nélkül beszélni erről a nagyon színes és izgalmas csoportról és lakhelyükről. Magyary Ágnes második regénye mintha talán ezen is változtatni szeretne, de lehet, hogy csak szórakoztatni akar, ez nem válik világossá. Az biztos, hogy ő is erősen ráépít a hagyományosan „furcsának” gondolt székelység körüli romantikára, Székelyföld lélegzetelállító hangulatára. A végeredmény egy hamisítatlan, mágikus realizmusban utazó regény. A problémás szakítás és elviselhetetlen barátnője elől menekülő Pali és a kibogozhatatlan korú, hitelességű és szerepű Sándor Zsigmond körül szövődő történet nem csak kihasználja ezt a nagyszerű hátteret, de ha már ott van, korszakokon átívelő módon mutatja be a székelység történelmét, miközben ha úgy kívánja a helyzet, képes a népcsoport sorsát iróniával szemlélni. Sőt, a szerző saját magát sem kíméli, ami mindenképpen szimpatikus eleme ennek a tökéletes nyári olvasmánynak. Ennél magasabbra már csak azért sem emelkedik, mert az első 70–80 oldalon tényleg nagyon kell kapaszkodni annak érdekében, hogy sejtsük, miről is szól tulajdonképpen a regény, meg aztán sokszor nem is sikerül a szerzőnek elkerülnie a székelységhez tapadt „tiszta és őszinte vidéki élet” toposzát, amit természetesen rendre az „elbutult, sekélyes városiakkal” állít szembe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.