Visszhang: lemez

Marika Hackman: Big Sigh

Visszhang

A félig finn, félig brit Marika Hackman tíz évvel ezelőtt jelentette meg debütáló lemezét.

A lemez az Alt-J állandó producerével, Charlie Andrew-val készült. Hackman még csak a húszas éveinek legelején járt akkor, de már legelső, sötét atmoszférájú art-pop dalaival is megmutatta, hogy ő nemcsak egy újabb szomorkás énekes-dalszerző, hanem sokkal komolyabb vízióval bír. A következő két albumán (I’m not Your Man, 2017; Any Human Friend, 2019) felszabadultabb oldalát hallhattuk, és az alternatív rock és az elektronika irányába is bátran kalandozott, de a pandémia alatt az addig meglehetősen termékeny énekes komoly alkotói válságba került. 2020-ban kiadott egy feldolgozáslemezt, az új anyagával pedig annyira nem haladt, hogy egy nyilatkozata szerint sokszor attól tartott, hogy soha nem fog újra írni. A gát aztán átszakadt, de a Big Sigh így is lassan, több mint két éven át készült. Ha szerzőként nem is indult nagyon magabiztosan a folyamat, producerként annál inkább magára talált Hackman: ez az első albuma, amelyet saját maga gondozott némi külső segítséggel. Nem a legkönnyebben fogyasztható lemeze; van rajta két egészen slágeres dal (No Caffeine, Slime), de a többi lassan, méltóságteljesen hömpölyög, a rendre belépő kamarazenekar pedig fokozza a melankolikus hangulatot. Marika Hackman eddigi anyagain sem kedvelte az állóvizet, a Big Sigh viszont határozottan új fejezetet nyitott az életműben: csendesebbé és merengősebbé vált a zenéje.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.