Visszhang: könyv

Markó Béla: Autóbusz Kufsteinba. Újabb versek

Visszhang

A címadó versben egy profán motívum indítja el az asszociációs láncot.

A Marosvásárhelyre a rendszerváltást követően került négy kiszuperált osztrák autóbusz változatlanul hagyott felirata (Kufstein). A lírai beszélő nemcsak a magyar irodalom – Kazinczy, Batsányi, Verseghy költészete megjelölte – emblematikus teréig, hanem a közösségi emlékezet más fontos állomásaiig (Mohács, Világos stb.) nyit képzeletbeli utakat, miképp más palimpszesztjeivel (például: Válasz Csokonainak) regionális, erdélyi kötődéseket és mitológiákat értelmez újra. Hat fejezetbe rendeződnek a szövegek, amelyek közül az első a pillangótoposzt (Pillangóhatás) működteti, míg a záró ciklus a „hattyúdal” (Hattyúhús) szimbóluma köré szervezi a verseket. A kettő között a Tettenérés, a Belül maradni, a Felejtés és a Legyező című ciklusok verseit találjuk.

Azt már a kötetnyitó Életrajz szonettben tudatosítja bennünk, hogy önreflexív versekről van szó, amelyek elsősorban a versbeszéd kérdéseire reflektálnak. Hamar kiderül az is, hogy a korábbi „szonettlíra” az életmű domináns élményeit elmondó „áradás” mögé kerül. A versek szerveződéséből kivehető még egyfajta „laza” kronológiai váz is, amely a „hogyan lettem költő” gyermekkorélményétől az összegző, történelemre és hagyományra reflektáló poémákig vezet. De összességében az a kérdés merül fel a kötetet olvasva, hogy megszólító erejű-e ezeknek a verseknek a világa, ha Markó költészetét nem csupán egy-egy folyóiratközlést, hanem a teljes eddigi életművét ismerve olvassuk?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.