Visszhang: lemez

Martha Argerich: Chopin: The Legendary 1965 Recording

  • - csk -
  • 2021. július 21.

Visszhang

Az a fajta csalódás, amely egy-egy régi, meghatározó művészeti élményünkkel hosszú évek után újra találkozva érhet, mindannyiunk visszatérő élménye. Nem is olyan jó, tévedtünk, csak az idő nagyította fel a hatást.

Szomorú veszteség az ilyen kijózanodás. Ezért érezhetjük annál értékesebbnek azt, ami kiállja az újbóli találkozás próbáját. Az argentin zongoraművésznő, Martha Argerich nemrég töltötte be a 80. életévét, ebből az alkalomból jelent meg újra az 1965-ben készült Chopin-lemeze. Egyszerre megnyugtató és lelkesítő újra meghallgatni. Persze Argerich évtizedek óta „velünk van”, sokszor meggyőződhettünk arról, hogy a legnagyobb muzsikusok egyike, de ez még nem lenne garancia arra, hogy a hajdani felvétel ma éppoly izgalmas, mint anno.

1965-ben Argerich 24 éves volt. Csak Chopint játszott, ez volt akkoriban „mestersége címere”, ’65-ben meg is nyerte a varsói Nemzetközi Chopin Versenyt. Megszólal a h-moll szonáta (op. 58), az op. 59-es Három mazurka, az F-dúr noktürn (op. 15/1), a cisz-moll scherzo (op. 39) és fergeteges finálé gyanánt az Asz-dúr polonéz (op. 53). Nem a hangszeres tökéletesség a jelenség kulcsa, nem a lélegzet­el­állító virtuozitás, hanem az, ahogyan az ellentétek feszültségteli erőteret alkotnak. Tigris-temperamentum és fegyelem, acélos tartás és lágyság, szimfonikus akkordok és karcsú-áttetsző dallamjáték, kitárulkozás és szemérem. Argerich az ellentmondások művésze volt egész pályafutása során, a jelek szerint már 24 évesen is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.