Visszhang: film

Mellékszereplők

  • 2023. november 1.

Visszhang

Fiatalon elhunyt barátjának ajánlja új filmjét Sopsits Árpád.

Egy kiállításjelenetben külön is megemlékezik Telek Balázsról, az egyéni stílusú, kiváló fotóművészről. Kivételesen nemes a gesztus.

A rendező, miként korábbi munkáiban, úgy ezúttal is a bűn, a bűnhődés, a tagadás és a szembesülés kérdéskörét jeleníti meg, s az igazsággal való – bármilyen kegyetlen, mégis felszabadító – szembenézés mellett érvel. A mozaikos, időfelbontásos szerkesztésű történet résztvevőinek sorsa észrevétlenül, de meghatározó módon kapcsolódik, sőt gubancolódik egymáshoz, középpontban a (nevezzük így) gyermekproblematikával. Van, aki nem akar gyereket, van, aki akar, de nem lehet neki, és van, akinek nem kéne, hogy legyen, pláne nem úgy, ahogy megfogant. Ám a kisváros presztízseseményeinek rögzítésébe belefásult fotós és anyagi gondokkal küszködő szobrásznő párja, a cinikus üzletember, annak fotómodell felesége, és az ő kiskamasz lányuk meg a helyi börtön papja – mind-mind két lábon járó szimbólum és/vagy klisé. A már kezdetben is nyilvánvaló nagy titok (a bűnösségről ihletetten beszélő pap súlyos következményekkel járó egykori vétkének) leleplezésére irányuló cselekmény életszerűtlen szituációkban, mesterkélt párbeszédek során bontakozik ki. A színészek küzdenek: a kvalitásosabbak az eljátszhatatlan helyzetekkel, mások beszédhibával, a civilek (köztük az elhunyt barát lánya és családjának más tagjai) saját civilségükkel. A fragmentális szerkesztés pedig nem feltár valami mögöttes tartalmat, hanem elleplezni próbálja úgy a sztori, mint a gondolatok banalitását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."