Visszhang: koncert

Monastery

  • Tóth Béla István
  • 2025. március 5.

Visszhang

Ők adták ki ’92-ben az első hivatalos magyarországi death metal lemezt.

Annak alapján, amit a zalaegerszegi Monastery zenekarról tudni lehet és érdemes, joggal hihettük, hogy a 35 éves jubileumi koncertjük a Dürer nagytermében lesz, de őszintén szólva még a kisterem sem telt meg rendesen, ráadásul a három előzenekar (Kint a Bárány, a Devoid és az Old Remorse) koncertjén a hangulat is csak pislákolt. A 2020 óta újra aktív és valósággal megtáltosodott Monastery azonban olyan műsort adott, amely annak ellenére, hogy rétegzene, több elismerést érdemel. Ők persze egyáltalán nem foglalkoztak ezzel, ugyanolyan elánnal játszották a számaikat, mintha most is az Atheist, a Cryptopsy vagy a Belphegor nemzetközi turnéján adnák elő azokat, ahogy korábban, estéről estére, sok száz ember előtt.

A rövid intrót követően a Faceless Nothinggal indítottak a 2023-as >From Blood lemezről. Már ez egymagában több energiát szabadított fel, mint az előzenekarok összes száma együttvéve. Játszották ugyan a klasszikus címadó dalt (Far from Christ) az említett ’92-es debütlemezről, a Fall Apart single-t és pár szerzeményt a 2020-as Divine Damnationről, de a tizenkét számos műsor fő részét mégis a >From Blood dalai alkották, végül aztán a Greed Killing című, Napalm Death-feldolgozással zártak.

Ritkán hallani ilyen precíz, jól összeválogatott dalokból álló, egy-egy számon belül is feszültséget keltő műsort, amelynek az erejét a dalok közt bejátszott finom átkötők csak még tovább fokozzák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.