Visszhang: koncert

Monastery

  • Tóth Béla István
  • 2025. március 5.

Visszhang

Ők adták ki ’92-ben az első hivatalos magyarországi death metal lemezt.

Annak alapján, amit a zalaegerszegi Monastery zenekarról tudni lehet és érdemes, joggal hihettük, hogy a 35 éves jubileumi koncertjük a Dürer nagytermében lesz, de őszintén szólva még a kisterem sem telt meg rendesen, ráadásul a három előzenekar (Kint a Bárány, a Devoid és az Old Remorse) koncertjén a hangulat is csak pislákolt. A 2020 óta újra aktív és valósággal megtáltosodott Monastery azonban olyan műsort adott, amely annak ellenére, hogy rétegzene, több elismerést érdemel. Ők persze egyáltalán nem foglalkoztak ezzel, ugyanolyan elánnal játszották a számaikat, mintha most is az Atheist, a Cryptopsy vagy a Belphegor nemzetközi turnéján adnák elő azokat, ahogy korábban, estéről estére, sok száz ember előtt.

A rövid intrót követően a Faceless Nothinggal indítottak a 2023-as >From Blood lemezről. Már ez egymagában több energiát szabadított fel, mint az előzenekarok összes száma együttvéve. Játszották ugyan a klasszikus címadó dalt (Far from Christ) az említett ’92-es debütlemezről, a Fall Apart single-t és pár szerzeményt a 2020-as Divine Damnationről, de a tizenkét számos műsor fő részét mégis a >From Blood dalai alkották, végül aztán a Greed Killing című, Napalm Death-feldolgozással zártak.

Ritkán hallani ilyen precíz, jól összeválogatott dalokból álló, egy-egy számon belül is feszültséget keltő műsort, amelynek az erejét a dalok közt bejátszott finom átkötők csak még tovább fokozzák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.