Visszhang: lemez

Phoenix: Alpha Zulu

  • - minek -
  • 2022. november 9.

Visszhang

A francia zenekar negyedszázada dolgozik szintikre és gitárra írt ideális popzenén, és ezúttal ismét sikerrel jártak.

Öt évvel a Ti Amo című albumuk után elkészítették az Alpha Zulut – a járvány alatt a látogatóktól elzártan kísértetiessé váló Louvre-ban komponálva és rögzítve –, s ez a legjobb lemezük a 13 évvel ezelőtti, bombasztikus Wolfgang Amadeus Phoenix óta. Philippe Zdar, az első három Phoenix-album producere 2019-ben meghalt, de szerteágazó munkássága még mindig inspirációt nyújt a négy zenész számára. Igyekeztek, hogy mindössze tíz számba és 35 percbe sűrítsék össze áradó ötleteiket, így egymást követik a fülbemászó, egyben lazán lüktető számok. A szintetizátorok, dobgépek és a gitárok összjátéka „kortalanul” retró, ám kortárs módon érvényes megszólalást szült; Thomas Mars hangja még mindig szinte kisfiús, a keserédes dalokat pedig átszínezi az utánozhatatlan francia elegancia. Ezeket hallgatva szinte egy képzeletbeli táncparketten érezhetjük magukat, ahol eklektikus new wave-szintipop-posztpunk-diszkó szettre nyomja, aki bírja. Kapunk hozzá még egy tökéletes duettet a Vampire Week­end-es Ezra Koeniggel: a Tonight 1982-be repít minket, majd visszahoz, hogy utána egy újabb simogató szintimelódiának adja át a helyét (The Only One). A fináléra reciklálták a 2020-as Sofia Coppola-filmhez készített Identicalt, amely e hosszabb verzióban még hipnotikusabb hatású, és amúgy is méltó lezárása egy minden ízében szórakoztató albumnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.