Visszhang: lemez

Phoenix: Alpha Zulu

  • - minek -
  • 2022. november 9.

Visszhang

A francia zenekar negyedszázada dolgozik szintikre és gitárra írt ideális popzenén, és ezúttal ismét sikerrel jártak.

Öt évvel a Ti Amo című albumuk után elkészítették az Alpha Zulut – a járvány alatt a látogatóktól elzártan kísértetiessé váló Louvre-ban komponálva és rögzítve –, s ez a legjobb lemezük a 13 évvel ezelőtti, bombasztikus Wolfgang Amadeus Phoenix óta. Philippe Zdar, az első három Phoenix-album producere 2019-ben meghalt, de szerteágazó munkássága még mindig inspirációt nyújt a négy zenész számára. Igyekeztek, hogy mindössze tíz számba és 35 percbe sűrítsék össze áradó ötleteiket, így egymást követik a fülbemászó, egyben lazán lüktető számok. A szintetizátorok, dobgépek és a gitárok összjátéka „kortalanul” retró, ám kortárs módon érvényes megszólalást szült; Thomas Mars hangja még mindig szinte kisfiús, a keserédes dalokat pedig átszínezi az utánozhatatlan francia elegancia. Ezeket hallgatva szinte egy képzeletbeli táncparketten érezhetjük magukat, ahol eklektikus new wave-szintipop-posztpunk-diszkó szettre nyomja, aki bírja. Kapunk hozzá még egy tökéletes duettet a Vampire Week­end-es Ezra Koeniggel: a Tonight 1982-be repít minket, majd visszahoz, hogy utána egy újabb simogató szintimelódiának adja át a helyét (The Only One). A fináléra reciklálták a 2020-as Sofia Coppola-filmhez készített Identicalt, amely e hosszabb verzióban még hipnotikusabb hatású, és amúgy is méltó lezárása egy minden ízében szórakoztató albumnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.