Visszhang: könyv

Rachel Cusk: A vendégház

Visszhang

Tengermelléki, sötétzöld és barna színekkel ábrázolt lápvidéken mozognak a szereplők.

Sápadtságuk, elevenségük, lassúságuk, minden viszonyrendszerük is jobban látható így. A gazdálkodó házaspár megveszi a szomszéd parcellát, kitakarítja, a bozótosból épület tűnik elő, autóroncs és hajó, orral a tenger felé. A pusztuló állapotú járműveket meghagyják kiállítási tárgyaknak, a házat felújítják vendégháznak, ahol az asszony kedvéért művészeket fogadnak.

A nő egyfolytában reflektál magára és a külvilágra. Férje rendíthetetlen a hallgatásban. Amikor megismerkedtek, a férfi mindennap írt a nőnek részletesen a gondolatairól, érzéseiről, a nő emiatt tudja elviselni az egybekelésük óta tartó csöndet: ismeri a hallgatás mögött áramló folyamot. A nőt nagyon megérintik egy festő képei, elhívja magukhoz, az jön, ám viselkedése hol mélységes csalódást okoz, hol továbberősíti a nőben azt a meggyőződést, hogy lenne miről beszélniük. Az a kérdés egy ideig, hogy a nőnek csak alapos beszélgetésekre van szüksége a világ végén egy rokon lélekkel, vagy mást is szeretne. Színről színre látszik a kétféle felelőtlenség: a nőé, aki városi múltja ellenére szereti ezt a kapálgató, csöndes életet a férjével, mégis hiányol valamit, és a festőé meg a kotnyeles, magányos barátnőjéé, akik játszogatnak ezekkel a jámbor népekkel, kidekorálva a vendégházat. Esendőségük láthatósági mellény a szürkületben, egyre szebben dereng. Jó könyv. Még a kínos helyzetektől sem érzi magát kellemetlenül az olvasó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.