Visszhang: film

Lady Chatterley szeretője

Visszhang

Nem vezetett túl hosszú út Colin Firth nedves ingétől az 1995-ös Büszkeség és balítéleten át A Bridgerton család fülledt szexjeleneteiig (nevezett ing a sorozat második évadában fel is bukkan).

Nem eget rengető meglátás, hogy a női nézők is igénylik a mindkét fél számára kielégítő, jóízű szex ábrázolását, sőt olykor szeretik a férfi hősök testén legeltetni a szemüket; noha a férfiúi meztelenséggel még mindig esetlenül bánik a filmművészet. D. H. Lawrence anno botrányt kavart regényét már többször feldolgozták (ezekben az erotikusfilm-történet olyan jelentős alakjai is közreműködtek, mint Ken Russell vagy Sylvia Kristel), de a Netflix adaptációja egy sajátos, megosztó filmerotika-reneszánsz közepébe érkezett, amelyet a szexi vámpíros filmek, a Szürke ötven árnyalata-féle szoft-BDSM áramlat vagy a már említett kosztümös bujálkodás táplált.

Minden adott lett volna egy igazán érzéki, de az eredeti regény társadalmi analízisét is szem előtt tartó feldolgozáshoz, ám Laure de Clermont-Tonnerre filmje inkább az utóbbiban jeleskedik. Pedig explicit szexjelenetekben nincs hiány, a forgatókönyv mintha felmondaná az érzékiség leckéit. A kamera mindkét fél, főként a nő gyönyörére koncentrál; a férfi teste és figyelmessége is a fókuszba kerül; a nő egyaránt megkapja elméje és teste stimulációját, amelyet csak a munkásosztálybeli, egyszerre érdes és gyengéd Mellors tud megadni neki. A film mégis hűvös és távolságtartó marad – ebben a főszereplő Emma Corrin és a hideg tónusok is ludasak. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.