Visszhang: lemez

Seefeel: Everything Squared

  • - minek -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

A kilencvenes évek elején Londonban alakult Seefeel varázsos, hipnotikus hangzása révén lett sokak által körberajongott kultzenekar.

Már első megjelenéseikkel – mindenekelőtt az 1993-as Quique című albummal – lenyűgözték a publikumot és a kritikusokat is. A 70-es, 80-as évek német kraut és dub hangzását ötvözték a shoegaze gitárzenével, és a kilencvenes évek elején virágkorát élő ambient/IDM elektronikával. Az alapvetően gitározó és mindenféle elektronikus eszközt manipuláló, zeneszerző Mark Clifford, illetve a gitáron és az énekhangját ugyancsak hangszerként használó Sarah Peacock alaptagnak számított a zenekar leállásokkal és átmeneti hiátusokkal tarkított pályafutása során. Jó ideje velük zenél két japán muzsikus, a már legutóbbi, Seefeel című, 2011-es albumukon is közreműködő Iida Kazuhisa dobos és Isihara Sigeru (DJ Scotch Egg) basszusgitáros is. Ha meghallgatjuk az új, rövidre szabott, de annál tartalmasabb mini LP-jüket (Everything Squared), nyilvánvaló, hogy a takarékos kivitel egyáltalán nem ment a minőség rovására. A korai időszakukat megidéző, nem annyira klasszikusan, inkább túlvilágian szép szerzemények finom szerkezetében minden hangnak (legyen hangszeres, elektronikus vagy emberi) megvan a pontos helye és funkciója. A zene ritmusát és frekvenciáját könnyű felvenni, így együtt lüktetünk a lassabb-gyorsabb tempókkal, Peacock rendre jó helyen megszólaló vokálja pedig csupán a shoegaze-dreampop világ legjobbjaival említhető egy napon: a jóleső libabőr a legenyhébb reakció, amit kivált hallgatójából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.