Visszhang: lemez

Seefeel: Everything Squared

  • - minek -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

A kilencvenes évek elején Londonban alakult Seefeel varázsos, hipnotikus hangzása révén lett sokak által körberajongott kultzenekar.

Már első megjelenéseikkel – mindenekelőtt az 1993-as Quique című albummal – lenyűgözték a publikumot és a kritikusokat is. A 70-es, 80-as évek német kraut és dub hangzását ötvözték a shoegaze gitárzenével, és a kilencvenes évek elején virágkorát élő ambient/IDM elektronikával. Az alapvetően gitározó és mindenféle elektronikus eszközt manipuláló, zeneszerző Mark Clifford, illetve a gitáron és az énekhangját ugyancsak hangszerként használó Sarah Peacock alaptagnak számított a zenekar leállásokkal és átmeneti hiátusokkal tarkított pályafutása során. Jó ideje velük zenél két japán muzsikus, a már legutóbbi, Seefeel című, 2011-es albumukon is közreműködő Iida Kazuhisa dobos és Isihara Sigeru (DJ Scotch Egg) basszusgitáros is. Ha meghallgatjuk az új, rövidre szabott, de annál tartalmasabb mini LP-jüket (Everything Squared), nyilvánvaló, hogy a takarékos kivitel egyáltalán nem ment a minőség rovására. A korai időszakukat megidéző, nem annyira klasszikusan, inkább túlvilágian szép szerzemények finom szerkezetében minden hangnak (legyen hangszeres, elektronikus vagy emberi) megvan a pontos helye és funkciója. A zene ritmusát és frekvenciáját könnyű felvenni, így együtt lüktetünk a lassabb-gyorsabb tempókkal, Peacock rendre jó helyen megszólaló vokálja pedig csupán a shoegaze-dreampop világ legjobbjaival említhető egy napon: a jóleső libabőr a legenyhébb reakció, amit kivált hallgatójából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.