Visszhang: lemez

Seefeel: Everything Squared

  • - minek -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

A kilencvenes évek elején Londonban alakult Seefeel varázsos, hipnotikus hangzása révén lett sokak által körberajongott kultzenekar.

Már első megjelenéseikkel – mindenekelőtt az 1993-as Quique című albummal – lenyűgözték a publikumot és a kritikusokat is. A 70-es, 80-as évek német kraut és dub hangzását ötvözték a shoegaze gitárzenével, és a kilencvenes évek elején virágkorát élő ambient/IDM elektronikával. Az alapvetően gitározó és mindenféle elektronikus eszközt manipuláló, zeneszerző Mark Clifford, illetve a gitáron és az énekhangját ugyancsak hangszerként használó Sarah Peacock alaptagnak számított a zenekar leállásokkal és átmeneti hiátusokkal tarkított pályafutása során. Jó ideje velük zenél két japán muzsikus, a már legutóbbi, Seefeel című, 2011-es albumukon is közreműködő Iida Kazuhisa dobos és Isihara Sigeru (DJ Scotch Egg) basszusgitáros is. Ha meghallgatjuk az új, rövidre szabott, de annál tartalmasabb mini LP-jüket (Everything Squared), nyilvánvaló, hogy a takarékos kivitel egyáltalán nem ment a minőség rovására. A korai időszakukat megidéző, nem annyira klasszikusan, inkább túlvilágian szép szerzemények finom szerkezetében minden hangnak (legyen hangszeres, elektronikus vagy emberi) megvan a pontos helye és funkciója. A zene ritmusát és frekvenciáját könnyű felvenni, így együtt lüktetünk a lassabb-gyorsabb tempókkal, Peacock rendre jó helyen megszólaló vokálja pedig csupán a shoegaze-dreampop világ legjobbjaival említhető egy napon: a jóleső libabőr a legenyhébb reakció, amit kivált hallgatójából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.