Visszhang: lemez

Seong-Jin Cho: Chopin

  • - csk -
  • 2021. október 13.

Visszhang

A dél-koreai zongoraművész két korábbi lemezének emlékezetes Mozart-, Schubert-, Berg- és Liszt-produkciói után most hasonlóan tökéletes hangszeres kidolgozással, hasonlóan intenzív zenei élményt nyújtva tér vissza Chopinhez.

Esetében egy új Chopin-lemez visszatérés a régi sikerek színhe­lyé­re: több kiváló Chopin-felvételt készített már, s ő volt a 2015-ös varsói Chopin-verseny győztese is.

A dél-koreai hangszeres virtuózok száma olyan nagy, teljesítményük pedig olyan kimagasló színvonalú, hogy részvételük a klasszikus zene előadói praxisában immár önálló fejezet, amellyel ámulva ismerkedik a nemzetközi közönség. Seong-Jin Cho (Cso Szong Dzsin) még ebből a mezőnyből is kimagasodik, mivel rendkívüli virtuozitású hangszeres játékát költőiség és ihletettség, érzékenység és kifinomult ízlés hitelesíti. Nem zsonglőr: művész. Egy korábbi lemezén a Négy balladával társította az e-moll zongoraversenyt, most a Négy scherzóhoz mellékeli az f-moll koncert előadását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.