Visszhang: torrentmozi  

Sparta

  • 2023. október 18.

Visszhang

Az öregotthonban tengődő náci papánál hagytuk el a mélyosztrák családi történetet.

Az ő fia volt a Richie Bravo művésznevű táncdalénekes, Riminibe látogató nyugdíjas csoportok készséges szórakoztatója és korosodó hölgyek szexuális szolgáltatója. Pénz hatására felizzó tettrekészségét nem örökölte egy osztrák érdekeltségű erőmű alkalmazottjaként Romániában dolgozó öccse, Ewald, Ulrich Seidl új filmjének hőse. Hiába minden igyekezete szexi fehérneműben is próbálkozó román menyasszonyának, csak nem akar a vágy felébredni a férfiban. Bezzeg a nő kiskamasz öcsikéivel való pajkos birkózásból csak úgy süt az erotika! Nem lesz lánykérés, Ewald új életet kezd – mint önjelölt dzsúdóoktató. Elhagyott falusi iskolaépületet bérel, gyerekeket toboroz, edzi őket, fiús játékokat játszanak, közösség szerveződik, a gyerekek imádják. A falusiak meg örülnek az ingyenes szolgáltatásnak, addig se csavarog az a büdös kölök, de aztán rájönnek, hogy egy pedofillal állnak szemben, s tán agyon is vernék, ha el nem menekül.

A rendező ravaszul próbára teszi a nézőt. Ugyanis a gyerekek közelsége után sóvárgó, de ezt a közelséget ki nem használó pedofil több érzelmi támaszt nyújt, mint a fiúk primitív családi közege: a kulcsjelenetben egyiküknek meg is kell ölnie az egyetlen lényt, egy nyulat, akitől otthon melegséget kapott, nehogy már elpuhuljon, és más legyen belőle, mint apjából, a durva alkoholistából. Seidl örök témája az emberekben élő privát pokol. Szenvtelenségével provokál. Filmjét idehaza be sem merik mutatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.