Visszhang: sziget

SUB.LAB.PRO: Ring

Visszhang

Hét nő, egyenruhában. Sötétszürke nadrág, fényes, tojáshéjszínű szatén­blúz.

Hajuk leszorítva. Lassan rendeződnek körbe a lassan gyorsuló és hangosodó zenére, hogy aztán az egymásra nagyon hasonlító alakjuk egészen az előadás legvégéig valóban összeolvadjon.

A finn származású, jelenleg Magyarországon élő koregráfus, Jenna Jalonen vezetésével készült táncprodukció egyértelműen a Sziget egyik legkiemelkedőbb (tánc)színházi produkciója. Mintha kimondottan ide álmodták volna. Díszlet nincs, a fények, a zene és a mozgás strukturálják a darabot. Az előadás egészen a gyökerekig megy vissza: a táncosok kört formálnak, megképezik a Napot és a Holdat, sőt mintha a születés előttre, egészen a petesejtig mozognának vissza. Aztán sámántáncot idéznek a tábortűz körül, és mintha körbezárnák az egész bolygónkat. Szirtaki csúszik át csárdásba, talán a fiatal nemzetközi táncos csapat múltját is beleoldották a közös alkotásba. Az egész játék a körformára épül, a táncosok ebbe olvadnak bele és ebből szakadnak ki, válnak eggyé és lépnek ki belőle. Amióta az önálló, zárt helyszínként működő színházsátor megszűnt, a helyszín inkább performance-ok és a tánc otthona lett. De még így is kérdéses, milyen produkció értelmezhető a fesztiválkeretek között, ahol a halk betétek, hosszas szólók nem élnek meg. A Ring viszont végig tartja a figyelmet, behúz, elveszünk a ritmusban és a gyorsan váltakozó fények között. Különösen adagolja a koreográfia a feszültséget: hullámzik az egész, vízbe hajított követ idéz: amint kisimul a felszín, jön a következő merülés. Transzélmény. Mi magunk vagyunk a tó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”