Visszhang: sziget

SUB.LAB.PRO: Ring

Visszhang

Hét nő, egyenruhában. Sötétszürke nadrág, fényes, tojáshéjszínű szatén­blúz.

Hajuk leszorítva. Lassan rendeződnek körbe a lassan gyorsuló és hangosodó zenére, hogy aztán az egymásra nagyon hasonlító alakjuk egészen az előadás legvégéig valóban összeolvadjon.

A finn származású, jelenleg Magyarországon élő koregráfus, Jenna Jalonen vezetésével készült táncprodukció egyértelműen a Sziget egyik legkiemelkedőbb (tánc)színházi produkciója. Mintha kimondottan ide álmodták volna. Díszlet nincs, a fények, a zene és a mozgás strukturálják a darabot. Az előadás egészen a gyökerekig megy vissza: a táncosok kört formálnak, megképezik a Napot és a Holdat, sőt mintha a születés előttre, egészen a petesejtig mozognának vissza. Aztán sámántáncot idéznek a tábortűz körül, és mintha körbezárnák az egész bolygónkat. Szirtaki csúszik át csárdásba, talán a fiatal nemzetközi táncos csapat múltját is beleoldották a közös alkotásba. Az egész játék a körformára épül, a táncosok ebbe olvadnak bele és ebből szakadnak ki, válnak eggyé és lépnek ki belőle. Amióta az önálló, zárt helyszínként működő színházsátor megszűnt, a helyszín inkább performance-ok és a tánc otthona lett. De még így is kérdéses, milyen produkció értelmezhető a fesztiválkeretek között, ahol a halk betétek, hosszas szólók nem élnek meg. A Ring viszont végig tartja a figyelmet, behúz, elveszünk a ritmusban és a gyorsan váltakozó fények között. Különösen adagolja a koreográfia a feszültséget: hullámzik az egész, vízbe hajított követ idéz: amint kisimul a felszín, jön a következő merülés. Transzélmény. Mi magunk vagyunk a tó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."