Visszhang: film

Szörnyetegek

  • 2023. március 29.

Visszhang

Legutóbb egy spanyol (katalán) film tárgyalta szenvedélyesen a természetes gazdálkodás és a termőföld ipari kihasználásának konfliktusát.

Az Alcarras c. berlini fődíjas moziban a parasztok küzdelme egy személytelen – nem is hatalommal, hanem – trenddel szemben bukott el. A gyümölcsös helyére napelemeket telepítenek, abban van a pénz. Az ugyancsak spanyol (gallego) Szörnyetegekben szélkerekekből keletkezik a nagyon is személyes, végzetessé fajuló ellentét. Egy betelepült, és a pénzt fialó szerkezetek közvetlen környezetkárosító hatásaitól tartó biogazda akadályozza a nagy üzlet megkötését. Szomszédai viszont földjük remélt vételi árából változtatnák meg nyomorúságosnak érzékelt életüket. A verbális agressziót szimbolikus, majd konkrét károkozás követi, végül nyílt támadás. A rendőrség nem szívesen avatkozna be a „jöttment” francia oldalán – merthogy a konfliktusra rátelepül a hagyományos nemzeti (spanyol vendégmunkások százezrei végezték a kulimunkát a gazdag északi szomszédnál nem is olyan rég) meg a vidéki kisebbrendűségi komplexus (hiába papol a civilizációból menekülő, az érintetlen természetből az ott élőknek csak a gürizés és az istállószag valóságos).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.