Visszhang: könyv

Tamás Gáspár Miklós: Kolozsvári esszék

Visszhang

A tavaly elhunyt filozófus posztumusz megjelentetett írásai között egészen furcsa, szinte kakukktojásszerű ez a kötet, amelynek kiadása TGM kifejezett vágya volt.

Egy 2021-es interjújából tudjuk, hogy legelső könyvének (A teória esélyei) eredetileg Kolozsvári esszék lett volna a címe, de azt megváltoztatták, így szeretett volna egy „bosszúkönyvet”, amelyben kifejezetten a portréit gyűjti össze. A kiadót a család kereste meg, a kiadás közösségi gyűjtésből jött össze, a bevétel pedig a független erdélyi nyilvánosság szempontjából alapvető fontosságú Transtelexnek megy.

Maga a kötet természetesen nem ettől izgalmas. Nem mindig egyértelműen ugyan, de kiderül belőle, hogy TGM imádta Kolozsvárt, és talán semmiről sem tudott olyan szentimentálisan írni, mint az ott töltött fiatalságáról. És kevés ahhoz hasonlóan elszomorító érzés van, mint arról olvasni, hogyan kellett beletörődnie abba, hogy elüldözik a városából, hogy aztán csak ritkán térhessen vissza. A főleg portrékból, nekrológokból összeálló kiadvány igazi szépirodalom: a különféle ismert és alig ismert sorsokból kirajzolódik a ceaușescui Erdély társadalmának képe, az ott élők gondolkodásmódja, és különös viszonya Magyarországgal. Együtt van e könyvben a mítoszrombolás, a mély együttérzés és a megmutatás gesztusa. Egyúttal talán ez a legkönnyedebb, legolvasmányosabb TGM-kötet is, amely belépő lehet a filozófus világába. És arra csábít, hogy igyekezzünk megismerni a városát is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."