Visszhang: könyv

Tamás Gáspár Miklós: Kolozsvári esszék

Visszhang

A tavaly elhunyt filozófus posztumusz megjelentetett írásai között egészen furcsa, szinte kakukktojásszerű ez a kötet, amelynek kiadása TGM kifejezett vágya volt.

Egy 2021-es interjújából tudjuk, hogy legelső könyvének (A teória esélyei) eredetileg Kolozsvári esszék lett volna a címe, de azt megváltoztatták, így szeretett volna egy „bosszúkönyvet”, amelyben kifejezetten a portréit gyűjti össze. A kiadót a család kereste meg, a kiadás közösségi gyűjtésből jött össze, a bevétel pedig a független erdélyi nyilvánosság szempontjából alapvető fontosságú Transtelexnek megy.

Maga a kötet természetesen nem ettől izgalmas. Nem mindig egyértelműen ugyan, de kiderül belőle, hogy TGM imádta Kolozsvárt, és talán semmiről sem tudott olyan szentimentálisan írni, mint az ott töltött fiatalságáról. És kevés ahhoz hasonlóan elszomorító érzés van, mint arról olvasni, hogyan kellett beletörődnie abba, hogy elüldözik a városából, hogy aztán csak ritkán térhessen vissza. A főleg portrékból, nekrológokból összeálló kiadvány igazi szépirodalom: a különféle ismert és alig ismert sorsokból kirajzolódik a ceaușescui Erdély társadalmának képe, az ott élők gondolkodásmódja, és különös viszonya Magyarországgal. Együtt van e könyvben a mítoszrombolás, a mély együttérzés és a megmutatás gesztusa. Egyúttal talán ez a legkönnyedebb, legolvasmányosabb TGM-kötet is, amely belépő lehet a filozófus világába. És arra csábít, hogy igyekezzünk megismerni a városát is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.