Visszhang: film

Taxisofőrök

  • 2024. június 19.

Visszhang

Nem kell mindig nagy történeteket mesélni és hősszerű hősök tetteiben felmutatni a kedves néző életéből alkalmasint hiányzó kalandot.

Két taxis műszakja a bukaresti éjszakában tartogat annyi fordulatot, mint egy krimi (bár itt nincs elkövető, csak áldozat: ti. a két csóringer sofőr), és van olyan szórakoztató, mint egy jófajta francia vígjáték – bár nagyon nem francia a markánsan kelet-európai utazóközönség, és ez érvényes a szállítóikra is. Mindkét csoport kényelmetlenül ismerős lehet, úgy is, mint társadalmi keresztmetszet (az utasok: a buliba tartó értelmiségitől a nagyképű műsorvezetőn át a hatalmát kéjjel fitogtató maffiózófeleségig) és úgy is, mint egyénített, mégis tipikus figurák: a magát az élet császáraként megjátszó, alfahímszerepet imitáló, mindenkit kioktató, ám meghunyászkodásra mindig kész Egyik, és a lúzerségét palástolni sem tudó, de önreflexióra képes Másik, akinek kizsigereltsége miatt éppen összeomlik a kapcsolata.

Ravasz film: egyszerűbb szerkezete nem is lehetne (felváltva mutatja, hogy mi történik a két autóban és környékén), mégis feltárul egy egész világ, és bár a sorjázó jelenetek humorosra vannak véve, azért mégiscsak egy keserű állapotrajzot látunk, páriasorsuk megváltoztatásában hiába reménykedő emberekkel, akik saját boldogtalan helyzetük megváltoztatása helyett mások életébe másznak bele, másoknak adnak kéretlen jó tanácsot. Nem ismerős ez valahonnan? Torkunkra fagy a nevetés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.