Visszhang: film

Taxisofőrök

  • 2024. június 19.

Visszhang

Nem kell mindig nagy történeteket mesélni és hősszerű hősök tetteiben felmutatni a kedves néző életéből alkalmasint hiányzó kalandot.

Két taxis műszakja a bukaresti éjszakában tartogat annyi fordulatot, mint egy krimi (bár itt nincs elkövető, csak áldozat: ti. a két csóringer sofőr), és van olyan szórakoztató, mint egy jófajta francia vígjáték – bár nagyon nem francia a markánsan kelet-európai utazóközönség, és ez érvényes a szállítóikra is. Mindkét csoport kényelmetlenül ismerős lehet, úgy is, mint társadalmi keresztmetszet (az utasok: a buliba tartó értelmiségitől a nagyképű műsorvezetőn át a hatalmát kéjjel fitogtató maffiózófeleségig) és úgy is, mint egyénített, mégis tipikus figurák: a magát az élet császáraként megjátszó, alfahímszerepet imitáló, mindenkit kioktató, ám meghunyászkodásra mindig kész Egyik, és a lúzerségét palástolni sem tudó, de önreflexióra képes Másik, akinek kizsigereltsége miatt éppen összeomlik a kapcsolata.

Ravasz film: egyszerűbb szerkezete nem is lehetne (felváltva mutatja, hogy mi történik a két autóban és környékén), mégis feltárul egy egész világ, és bár a sorjázó jelenetek humorosra vannak véve, azért mégiscsak egy keserű állapotrajzot látunk, páriasorsuk megváltoztatásában hiába reménykedő emberekkel, akik saját boldogtalan helyzetük megváltoztatása helyett mások életébe másznak bele, másoknak adnak kéretlen jó tanácsot. Nem ismerős ez valahonnan? Torkunkra fagy a nevetés.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.