Visszhang: film

Taxisofőrök

  • 2024. június 19.

Visszhang

Nem kell mindig nagy történeteket mesélni és hősszerű hősök tetteiben felmutatni a kedves néző életéből alkalmasint hiányzó kalandot.

Két taxis műszakja a bukaresti éjszakában tartogat annyi fordulatot, mint egy krimi (bár itt nincs elkövető, csak áldozat: ti. a két csóringer sofőr), és van olyan szórakoztató, mint egy jófajta francia vígjáték – bár nagyon nem francia a markánsan kelet-európai utazóközönség, és ez érvényes a szállítóikra is. Mindkét csoport kényelmetlenül ismerős lehet, úgy is, mint társadalmi keresztmetszet (az utasok: a buliba tartó értelmiségitől a nagyképű műsorvezetőn át a hatalmát kéjjel fitogtató maffiózófeleségig) és úgy is, mint egyénített, mégis tipikus figurák: a magát az élet császáraként megjátszó, alfahímszerepet imitáló, mindenkit kioktató, ám meghunyászkodásra mindig kész Egyik, és a lúzerségét palástolni sem tudó, de önreflexióra képes Másik, akinek kizsigereltsége miatt éppen összeomlik a kapcsolata.

Ravasz film: egyszerűbb szerkezete nem is lehetne (felváltva mutatja, hogy mi történik a két autóban és környékén), mégis feltárul egy egész világ, és bár a sorjázó jelenetek humorosra vannak véve, azért mégiscsak egy keserű állapotrajzot látunk, páriasorsuk megváltoztatásában hiába reménykedő emberekkel, akik saját boldogtalan helyzetük megváltoztatása helyett mások életébe másznak bele, másoknak adnak kéretlen jó tanácsot. Nem ismerős ez valahonnan? Torkunkra fagy a nevetés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.