tévésorozat

Tengerparti történetek

Visszhang

A filmművészet örökké izgalmas toposza az akaratlanul törvényen kívülre sodródó kisember (Nem vénnek való vidék, Jackie Brown, Fargo).

E keret sokféle hangnemet elbír, de a legjobban talán a fekete komédia illik hozzá: imádjuk nézni, ahogy a hivatásos bűnözés világában járatlan hős csetlik-botlik – ahogy mi is tennénk. Harry és Jack Williams minisorozata ezzel a könnyen felismerhető alaphelyzettel játszik, de ravaszul ki is forgatja azt. Janet (Daisy Haggard), a munkahelyi balesetben megsérült aranyszívű vesztes és Samuel (Paterson Joseph) a Londonból vidékre költöző ügyvéd egy hullákkal és kokainnal tömött hajóroncsra bukkan egy észak-angol kisváros tengerpartján. Mindketten tudnának mit kezdeni a pénzzel: Janet főnöke a baleset után elcsalta a nő kártérítését, Samuel pedig eljátszotta családja megtakarításait. Vesztükre magukévá teszik a szajrét, amely egy rafinált francia drogbáróhoz, a Szabóhoz (Tchéky Karyo) tartozik…

A Williams testvérek Coenékhez vagy Martin McDonagh-hoz illő erőszakkal szembesítik karikatúraszerű figuráikat (egyikük-másikuk egy Wes Anderson-filmből sem lógna ki), akik a remekül válogatott színészgárdának hála könnyedén megtelnek élettel. Még egy elbűvölően giccses metanarratívát is kapunk, melyben a furcsa páros bűntársa által újraírt muscial kommentálja az egyre elfajuló eseményeket. Minden figurát és fordulatot láttunk már, de a szériának mindig sikerül egyet csavarni a kliséken. Néha görög tragédia, máskor éjsötét abszurd – a Tengerparti történetek pompás szórakozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.