tévésorozat

Tengerparti történetek

Visszhang

A filmművészet örökké izgalmas toposza az akaratlanul törvényen kívülre sodródó kisember (Nem vénnek való vidék, Jackie Brown, Fargo).

E keret sokféle hangnemet elbír, de a legjobban talán a fekete komédia illik hozzá: imádjuk nézni, ahogy a hivatásos bűnözés világában járatlan hős csetlik-botlik – ahogy mi is tennénk. Harry és Jack Williams minisorozata ezzel a könnyen felismerhető alaphelyzettel játszik, de ravaszul ki is forgatja azt. Janet (Daisy Haggard), a munkahelyi balesetben megsérült aranyszívű vesztes és Samuel (Paterson Joseph) a Londonból vidékre költöző ügyvéd egy hullákkal és kokainnal tömött hajóroncsra bukkan egy észak-angol kisváros tengerpartján. Mindketten tudnának mit kezdeni a pénzzel: Janet főnöke a baleset után elcsalta a nő kártérítését, Samuel pedig eljátszotta családja megtakarításait. Vesztükre magukévá teszik a szajrét, amely egy rafinált francia drogbáróhoz, a Szabóhoz (Tchéky Karyo) tartozik…

A Williams testvérek Coenékhez vagy Martin McDonagh-hoz illő erőszakkal szembesítik karikatúraszerű figuráikat (egyikük-másikuk egy Wes Anderson-filmből sem lógna ki), akik a remekül válogatott színészgárdának hála könnyedén megtelnek élettel. Még egy elbűvölően giccses metanarratívát is kapunk, melyben a furcsa páros bűntársa által újraírt muscial kommentálja az egyre elfajuló eseményeket. Minden figurát és fordulatot láttunk már, de a szériának mindig sikerül egyet csavarni a kliséken. Néha görög tragédia, máskor éjsötét abszurd – a Tengerparti történetek pompás szórakozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.