Visszhang: lemez

The Cleaners from Venus: K7

Visszhang

Martin Newell hetven­éves bácsi, aki egy angliai kisvárosban lakik.

Élete nagy részében kertészként dolgozott, emellett otthonában megszállottan készített lemezeket Cleaners from Venus néven, s azokat lemezkiadó híján a 80-as években másolt kazettákon küldözgette pár száz követőjének. A nagy áttörés nem vált valóra, még a kiválóan sikerült szólólemezével sem (The Greatest Living Englishman, 1994), amelynek az XTC-s Andy Partridge volt a producere. Az internetes zeneblogok korában azonban Newell életműve a helyé­re került, lemezeit újra elkezdték kiadni, neves zenekarok dolgozták fel a számait, dokumentumfilm készült róla, az Only a Shadow című dala pedig mára úgy számít klasszikusnak, hogy a megjelenésekor alig hallotta valaki.

A későn jött sikernek köszönhetően a 2010-es évekre a Cleaners >From Venus is feltámadt. Az újabb lemezek némiképp öregesebbek és sterilebbek a korábbiaknál, de a zene alig változott. Newell szentimentális, apró dolgokra rácsodálkozó dalai leginkább a 60-as évek pszichedelikus popját és a középkorszakos Beatlest idézik. A most megjelent K7 is ebbe a sorba illik, és vannak rajta ugyan felejthetőbb részek, de olyan pillanatok is, amelyekért érdemes meghallgatni: a Beautiful Stoned például a csúcsműnek tekinthető Going to Eng­landen (1987) is szerepelhetne, a lemez végén lévő A Wedding Band pedig még úgy is csodálatos, hogy utána egy lónyerítéssel fűszerezett, leginkább egy agrárműsor főcímzenéjére emlékeztető instrumentális szám billenti ki a hallgatót.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.