Visszhang: lemez

The Decemberists: As It Ever Was, So It Will Be Again

Visszhang

A negyedszázada alakult amerikai indie-folk zenekar karrierje négy szuper albummal indult.

Ám ahogyan egyre nagyobb sikereket ért el, úgy csúszott valami félre. A Decemberists tagjai – akik külsőre inkább tűnnek a portlandi egyetem könyvtárosainak, mint rockzenészeknek – dalaikban a folkot és a kamarapopot házasították össze, időnként teret engedve a prog­resszív rock iránti rajongásuknak is. A karriercsúcsnak mondható 2006-os Crane Wife-ot azonban többnyire túlgondolt és túlírt anyagok követték, és azóta sosem találták meg igazán önmagukat Colin Meloyék, pedig szimpatikus irányokba kísérleteztek, és időnként elszórtak egy-egy olyan számot, ami a korai időkre emlékeztetett.

Az As It Ever Was, So It Will Be Again címe mintha reflektálna is az elmúlt évtized melléfogásaira, és a lemezt indítva hamar egyértelmű lesz, hogy a Decemberists régen látott formában van. Az új album visszatérés a gyökerekhez is, mivel felépítésében a zeneileg mindenfelé kalandozó Picaresque-re (2005) emlékeztet. A frontember Colin Meloy végre nem akarja magát túlvállalni és analóg szintiket nyomogatva összetett társadalmi problémákról értekezni, hanem tábortűz mellett is előadható, egyszerű(en hangzó) dalokat ír egyszerű embe­rekről – ez pedig ugyanolyan jól megy neki, mint húsz éve. Ilyen például a Shins-frontemberrel közösen előadott Burial Ground, vagy az America Made Me, de remekül működik a 20 perces, zajorkánban végződő lemezzáró dal, a Joan in the Garden is.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.