Visszhang: színház

Török Sophie, a második

Visszhang

Csábi Anna rendezése a tőle megszokott módon, a színházi konvenciókból kilépő, a színház eszközeiről a leplet lerántó, mély, mégis humorral teli.

Babits Mihály felesége, Tanner Ilona a mai értelemben is modern hangú költészetének állít emléket. Azért, hogy legalább egy előadás erejéig ő lehessen az első helyen. A helyen, amit megérdemelt volna megrázó és tabutémákról szóló írásai révén a férje által Kazinczy feleségéről „elnevezett” alkotó.

A lakásszínház nappalija a karosszékkel és az emlékőrző kincseket rejtő ládával együtt (Molnár Anna látványvilága) olyan érzést kelt, mintha valóban a Babits házaspárnál töltenénk el egy estét. Még a zongora sem hiányzik, a verseket Szegvári Júlia zenésítette meg, és Mravik Eszter Júlia adja elő. Mravik egyébként sem eljátssza, hanem megosztja velünk, saját magán átszűrve ennek az árnyékban élő nőnek az életét. Az elszavalt versek és elbeszélt naplórészletek mintha a legbelsőbb énjéből törnének elő. Az est ettől intimmé válik: nem egy, az alkotók által elképzelt és detektált Török Sophie-képet akarnak átadni, hanem a bennük megképződött benyomások, érzések, kérdések és a költői gondolatok megosztásával formálják Tanner alakját. Egy nőét, aki csak a fióknak írt; aki szerette a férjét, de közben nehezen viselte a feleségszerepet. Amikor az utolsó verssor is elhalkul, egyetlen közös érzés marad: sokkal több Tanner Ilona kellene még ma is az irodalomba, a közéletbe, a nappalikba az igazán őszinte és nyílt élet megteremtéséhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.