Visszhang: színház

Tulipán

Visszhang

A KV Társulat előadása tökéletesen illeszkedik az OFF Fesztivál idei tematikájához (Női sorsok, női rendezők).

Az anyai ágon öröklött mintáinkról szóló – Csábi Anna rendezésében és az ő szövegének felhasználásával készült – darabban a társulat tagjai mellett Urbanovits Krisztina és Száger Zsuzsa szerepel még. Mindenki számára ismerős képeket látunk, jelenetek és monológok formájában: az anyós, az anya és a menyasszony relációjában ismerjük meg egy pár dilemmáit. Például azt, hogy vállaljanak-e gyereket, legyen-e egyáltalán esküvőjük, s ha igen, milyen, kik legyenek ott, legyen-e vegán fogás vagy inkább ne. És egyáltalán, le akarnak-e élni együtt egy életet? Egy esküvő előkészületei közben napvilágra kerülnek a háttérbe szorított, elfedett transzgenerációs minták, amelyek eddig a tudattalan sötétjéből irányították a szereplők életét. Az előadás azt állítja, hogy ezek a problémák nem oldódnak meg maguktól, akkor sem, ha tudatosítjuk azokat, mert olyan erősen „öröklődik a sors”, hogy maga a tudatosítás nem elég a változtatáshoz.

A díszlet minimális, kellék is alig akad, ami nagy súlyt rak a színészekre. S ők bátran játszanak a nézőkkel is, például amikor édesanyja társaságában a mennyasszony anyagokat és ruhákat válogat az esküvőhöz, többször is végigsimítják a nézők ruháit. Mindenki mosolyog, hogy aztán a rákövetkező anya-lánya jelenet közben az arcunkra fagyjon a mosoly. Az előadást általában foglalkozás vagy beszélgetés követi az alkotókkal. És igen, vannak kérdéseink.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.