Visszhang: színház

Tulipán

Visszhang

A KV Társulat előadása tökéletesen illeszkedik az OFF Fesztivál idei tematikájához (Női sorsok, női rendezők).

Az anyai ágon öröklött mintáinkról szóló – Csábi Anna rendezésében és az ő szövegének felhasználásával készült – darabban a társulat tagjai mellett Urbanovits Krisztina és Száger Zsuzsa szerepel még. Mindenki számára ismerős képeket látunk, jelenetek és monológok formájában: az anyós, az anya és a menyasszony relációjában ismerjük meg egy pár dilemmáit. Például azt, hogy vállaljanak-e gyereket, legyen-e egyáltalán esküvőjük, s ha igen, milyen, kik legyenek ott, legyen-e vegán fogás vagy inkább ne. És egyáltalán, le akarnak-e élni együtt egy életet? Egy esküvő előkészületei közben napvilágra kerülnek a háttérbe szorított, elfedett transzgenerációs minták, amelyek eddig a tudattalan sötétjéből irányították a szereplők életét. Az előadás azt állítja, hogy ezek a problémák nem oldódnak meg maguktól, akkor sem, ha tudatosítjuk azokat, mert olyan erősen „öröklődik a sors”, hogy maga a tudatosítás nem elég a változtatáshoz.

A díszlet minimális, kellék is alig akad, ami nagy súlyt rak a színészekre. S ők bátran játszanak a nézőkkel is, például amikor édesanyja társaságában a mennyasszony anyagokat és ruhákat válogat az esküvőhöz, többször is végigsimítják a nézők ruháit. Mindenki mosolyog, hogy aztán a rákövetkező anya-lánya jelenet közben az arcunkra fagyjon a mosoly. Az előadást általában foglalkozás vagy beszélgetés követi az alkotókkal. És igen, vannak kérdéseink.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.