Visszhang: könyv

Ulrich Gábor: Hegesztett szavak

Visszhang

Nem illik fülszöveget idézni, most kifér az egész. Tarr Béla jegyzi, és ennyi: „Ajánlom.” 

A mozgóképművész, képzőművész, aki művészeti pedagógusként tipográfiát oktat, saját maga tervezte a betűktől kezdve a teljes vizuális megjelenésig ezt a könyvet is. Ulrich azt vallja, hogy a kortárs művészetben a progresszivitásnak kell elsőbbséget élveznie, és ez a kísérletező bátorság minden munkájában tükröződik.

Amúgy mi ez? Verseskötet vagy művészeti album, amelyben Ulrich műveinek fekete-fehér reprodukciói (70 kép) mellett a szövegeit olvashatjuk: műfajilag besorolhatatlan, cím nélküli írások. Olykor vannak rímek is, meg versszakok is, máskor csak egy-egy mondat, mintegy odavetve. Azt olvashatjuk, hogy „néha / véletlenül / egybeesek / magammal // máskor / mással / szándékosan / szét”, mellette a képen fejével egybenőtt két alak. Idegesek, látjuk a lüktető ereiket is. Szánalmasak az egyik szögből, a másikból dühödt bikáknak tűnnek, kicsit távolabbról nevetni kell rajtuk. Ulrich a rajzok és animációk mellett szobrokat is készít úgy, hogy vasból hegeszt össze groteszk, olykor félelmetes alakzatokat. Emberi torzót, arcot is. Mi áll ki a koponyából? Mi üt szöget a fejünkbe? Ulrich szerint: „néhány / éles szó / mellettem / téblábol”. Sokszor nehezen illeszkedő, durva felületek. A sorok, gondolatok mintha egylényegűek lennének a látvánnyal, nincs meg egyik a másik nélkül: „az a jó / a világban // hogy / van benne / minden”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.