Visszhang: koncert

Várjon Dénes és a Concerto Budapest 2.2

Visszhang

Várjon Dénes nagy vállalkozása Bartók valamennyi billentyűs versenyművének megtanulása.

Bartóknak nem volt ellenére, ha Bachhal és Beethovennel játszották együtt a műveit. Nem vitatjuk, hogy jelentős pedagógiai haszna van annak, ha egy modern zenekari muzsikus megismerkedik a historikus játékmóddal és a régi hangszerekkel is, de a 6. brandenburgi verseny „korhű” előadása ezúttal nem érte el azt a színvonalat, amellyel nyilvánosság elé szabad engedni egy produkciót. A két brácsás a hangszerével küzdött, bár egy-egy szép fordulat magában hordozta az egyszer talán beérő interpretáció ígéretét. A csellista derekasan állta a sarat, csakúgy, mint a két gambás és a nagybőgős is. Az „egész” azonban, József Attilával szólva, „széthullott darabokra”.

Nem így Bartók 1. zongoraversenyénél, amelyet Várjon Dénes belső tűzzel és elementáris erővel játszott. Ez az ütőhangszeres jelleg és ritmikai feszültség teszi izgalmassá Bartók első igazi zongoraversenyét. A zenekari ültetés követte Bartók instrukcióit: az ütőhangszerek, a szólista legszorosabb szövetségesei körbevették a zongorát, és az igazi kamarazenélés eleven párbeszédeivel tették emlékezetessé a produkciót. A zenekar kiváló fafúvósai ugyancsak vették a lapot, és a zongoraverseny előadása fésületlenségei ellenére is jelentős fegyvertény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.