Visszhang: koncert

Várjon Dénes és a Concerto Budapest 2.2

Visszhang

Várjon Dénes nagy vállalkozása Bartók valamennyi billentyűs versenyművének megtanulása.

Bartóknak nem volt ellenére, ha Bachhal és Beethovennel játszották együtt a műveit. Nem vitatjuk, hogy jelentős pedagógiai haszna van annak, ha egy modern zenekari muzsikus megismerkedik a historikus játékmóddal és a régi hangszerekkel is, de a 6. brandenburgi verseny „korhű” előadása ezúttal nem érte el azt a színvonalat, amellyel nyilvánosság elé szabad engedni egy produkciót. A két brácsás a hangszerével küzdött, bár egy-egy szép fordulat magában hordozta az egyszer talán beérő interpretáció ígéretét. A csellista derekasan állta a sarat, csakúgy, mint a két gambás és a nagybőgős is. Az „egész” azonban, József Attilával szólva, „széthullott darabokra”.

Nem így Bartók 1. zongoraversenyénél, amelyet Várjon Dénes belső tűzzel és elementáris erővel játszott. Ez az ütőhangszeres jelleg és ritmikai feszültség teszi izgalmassá Bartók első igazi zongoraversenyét. A zenekari ültetés követte Bartók instrukcióit: az ütőhangszerek, a szólista legszorosabb szövetségesei körbevették a zongorát, és az igazi kamarazenélés eleven párbeszédeivel tették emlékezetessé a produkciót. A zenekar kiváló fafúvósai ugyancsak vették a lapot, és a zongoraverseny előadása fésületlenségei ellenére is jelentős fegyvertény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.