Visszhang: dokumentumfilm

Will és Harper

  • SzSz
  • 2024. október 9.

Visszhang

Will Ferrell és Andrew Steele író évtizedekig dolgoztak együtt a Saturday Night Live című szkeccsshow-ban és olyan vígjátékokban, mint a Latin macsó visszavág és az Eurovíziós Dalfesztivál: A Fire Saga története.

Amikor Ferrell egy e-mailt kap Steele-től mégis meglepődik: a levélben ugyanis Steele bevallja, hogy tranzíción esett át, a neve pedig immár Harper Steele. A színész rádöbben, hogy valójában semmit sem tudott barátja gyermekkora óta húzódó viaskodásáról. Úgy döntenek tehát, hogy kocsiba pattannak, és körbeutazzák az Egyesült Államokat.

A road movie-k ősidők óta létező toposzai önmagunk és a másik megismeréséről Josh Greenbaum filmjében egyáltalán nem csengenek hamisan. Bejárják Harper szülővárosát, életének helyszíneit a mocskos kis útszéli bároktól kezdve a kosárlabdacsarnokig. A testi átalakulás után erre a spirituális útra is szüksége van: szembe kell néznie például azzal, hogy attól, hogy immár nő, ugyanúgy kedveli az olcsó söröket és a sportokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.