mi a kotta?

A katona története

  • mi a kotta
  • 2022. július 13.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/28. hétre

A 20. század nagy köpönyegforgatója, Igor Stravinsky nemzeti romantikusként indult, hogy aztán a barbár inspirációk – na meg az Orosz Balett erjedt szívű impresszáriója, Szergej Gyagilev – hatására kitérítse medréből a zenetörténetet a Tavaszi áldozattal. Azt gondolnánk, egy zeneszerző életében egyetlen stílusváltás is épp elegendő, de Stravinsky, aki előbb francia lett, majd svájci, s később amerikai, valódi világpolgár, kényes orrával mindig kiszimatolta az újat: barbaristából neoklasszicista, utána szerialista lett, s közben fáradhatatlanul alakította a világpolgárt. „Az európaiak imádják a főtábornokokat és a Führereket, nekem megteszi Truman elnök is” – zengte elegánsan, miután Amerikába vándorolt. Stravinsky szeretett átváltozni, szeretett üres edény lenni: a zenéről is inkább anyagként gondolkodott, és nem nyelvként, főleg nem morálként. „Úgy tartom, a zenének alapvető természetéből fakadóan nincs hatalma, hogy bármit kifejezzen, sem érzést, se elmeállapotot, sem belső hangulatot vagy természeti jelenséget stb. A kifejezés soha nem volt inherens része a zenének” – hangzott különc vélekedése. Egyszer, miután napokig nyűglődött egy neki sehogy sem tetsző harmóniával, emlékezetes álmot látott: „Álmodtam erről a hangközről. Gumírozott anyaggá vált, amely az általam komponált két hangjegy között feszül, de a két hangjegy alatt, mindkét oldalon egy-egy tojás lapult, hatalmas, here formájú tojások. Zselés tapintásuk volt (meg is tapintottam őket)… Úgy ébredtem, hogy tudtam, a hangközöm helyes.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.