NAPOZÓ melléklet – Fesztiválról fesztiválra

A két lábon járó Fender

Zene

Az idei az első igazi fesztiválszezon 2019 nyara óta. Tavaly akadtak kisebb események ugyan, de a külföldi előadók többsége ebben a bizonytalanságban nem merte megkockázatni a turnézást. Az idén azonban nem győzünk válogatni a külföldi fellépők közül. Íme, öt előadó, akiknek a koncertjét nem érdemes kihagyni.

Black Midi (Nagy-Britannia) A black midi kifejezés egy japán eredetű zenei műfajt takar, amelynek lényege az, hogy a számítógéppel elképesztő mennyiségű hangjegyet játszatnak le, ami egyfelől elég extrém zenei hangzást eredményez, de a vizuális megjelenítése is súrolja a kortárs képzőművészet határát. Erről a műfajról kapta a nevét az a londoni zenekar is, amely csupán öt éve létezik, mégis az új brit posztpunk hullám nagy öregének tekinthető, hiszen a többi hasonló stílusban ténykedő sikeres együttes (Dry Cleaning, Yard Act, vagy a Reflektoron fellépő Squid) többnyire az elmúlt egy-két évben jelentették meg első lemezeiket.

A Black Midi nem annyira extrém, mint az említett műfaj, de az első lemezük óta igyekeznek szétfeszíteni a gitárzene kereteit: így az elképesztően zajos gitárok mellett matekrockos, jazzes elemek is simán beleférnek a szerzeményeikbe. A több frontemberes zenekar 2019-ben már adott egy telt házas koncertet Budapesten, de azóta némileg módosult a felállásuk (az alapító gitáros Matt Kwasniewski-Kelvin jelenleg nem tag, helyette van egy billentyűs és egy szaxofonos is), ráadásul a koncert után pár nappal jelenik meg harmadik, Hellfire című albumuk, amelyről nyilván több dalt is bemutatnak. (Kolorádó Fesztivál, Nagykovácsi, 2022. július 1.)

 

Alina Pas (Ukrajna) A kárpátaljai születésű Alina Pas nyolc évvel ezelőtt nyerte meg az ukrán X-Faktort, akkor még feldolgozásokat énekelt. Az elmúlt években azonban zenéje és imázsa is eredetibbé vált, mindkettő érdekes fúziója a hagyományoknak és a modernitásnak: a népi motívumos kendő mellett simán megfér az edzőcipő, a népzenei dallamokat és rappelést pedig extrém hiphop hangszerelések kísérik.

Ez év elején fellépett a legrangosabb európai showcase fesztiválon, az Eurosonicon, ahol munkásságát Music Moves Europe-díjjal ismerték el. Ő képviselte volna eredetileg Ukrajnát az Eurovíziós Dalfesztiválon is, azonban egy 2015-ös krími koncertje miatt megvonták tőle a lehetőséget, így helyette a versenyt végül megnyerő Kalush Orchestra lépett fel ukrán színekben. (Énekesükkel készült interjúnkat múlt heti lapszámunkban olvashatják.) Egyébként Alina Pas a közéleti kérdéseket sem kerüli dalaiban, elég csak az Amerikraine Dream című EP-jére gondolni. (Reflektor Fesztivál, Akvárium, Budapest, 2022. július 14.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."