NAPOZÓ melléklet – Fesztiválról fesztiválra

A két lábon járó Fender

Zene

Az idei az első igazi fesztiválszezon 2019 nyara óta. Tavaly akadtak kisebb események ugyan, de a külföldi előadók többsége ebben a bizonytalanságban nem merte megkockázatni a turnézást. Az idén azonban nem győzünk válogatni a külföldi fellépők közül. Íme, öt előadó, akiknek a koncertjét nem érdemes kihagyni.

Black Midi (Nagy-Britannia) A black midi kifejezés egy japán eredetű zenei műfajt takar, amelynek lényege az, hogy a számítógéppel elképesztő mennyiségű hangjegyet játszatnak le, ami egyfelől elég extrém zenei hangzást eredményez, de a vizuális megjelenítése is súrolja a kortárs képzőművészet határát. Erről a műfajról kapta a nevét az a londoni zenekar is, amely csupán öt éve létezik, mégis az új brit posztpunk hullám nagy öregének tekinthető, hiszen a többi hasonló stílusban ténykedő sikeres együttes (Dry Cleaning, Yard Act, vagy a Reflektoron fellépő Squid) többnyire az elmúlt egy-két évben jelentették meg első lemezeiket.

A Black Midi nem annyira extrém, mint az említett műfaj, de az első lemezük óta igyekeznek szétfeszíteni a gitárzene kereteit: így az elképesztően zajos gitárok mellett matekrockos, jazzes elemek is simán beleférnek a szerzeményeikbe. A több frontemberes zenekar 2019-ben már adott egy telt házas koncertet Budapesten, de azóta némileg módosult a felállásuk (az alapító gitáros Matt Kwasniewski-Kelvin jelenleg nem tag, helyette van egy billentyűs és egy szaxofonos is), ráadásul a koncert után pár nappal jelenik meg harmadik, Hellfire című albumuk, amelyről nyilván több dalt is bemutatnak. (Kolorádó Fesztivál, Nagykovácsi, 2022. július 1.)

 

Alina Pas (Ukrajna) A kárpátaljai születésű Alina Pas nyolc évvel ezelőtt nyerte meg az ukrán X-Faktort, akkor még feldolgozásokat énekelt. Az elmúlt években azonban zenéje és imázsa is eredetibbé vált, mindkettő érdekes fúziója a hagyományoknak és a modernitásnak: a népi motívumos kendő mellett simán megfér az edzőcipő, a népzenei dallamokat és rappelést pedig extrém hiphop hangszerelések kísérik.

Ez év elején fellépett a legrangosabb európai showcase fesztiválon, az Eurosonicon, ahol munkásságát Music Moves Europe-díjjal ismerték el. Ő képviselte volna eredetileg Ukrajnát az Eurovíziós Dalfesztiválon is, azonban egy 2015-ös krími koncertje miatt megvonták tőle a lehetőséget, így helyette a versenyt végül megnyerő Kalush Orchestra lépett fel ukrán színekben. (Énekesükkel készült interjúnkat múlt heti lapszámunkban olvashatják.) Egyébként Alina Pas a közéleti kérdéseket sem kerüli dalaiban, elég csak az Amerikraine Dream című EP-jére gondolni. (Reflektor Fesztivál, Akvárium, Budapest, 2022. július 14.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.