Hangadó – klasszikus zenei melléklet

A kottában a helye

Zeneszerző nők

Zene

A női zeneszerzőkről szólva a teljesítményük mellé ma még gyakran odateszik, hogy nő – beleértve, ha nem is mindig kimondva, hogy „noha”, „pedig”, „bár”. A zeneszerzés alkotó tevékenység, s a nők feltűnése ebben sokak számára még mindig különleges.

Társadalmi helyzetük, a korszellem és a – nagyrészt általuk is kényszerűen elfogadott – szerepük miatt a nők mindig hátrányból indultak az alkotó pályákon. Így minden bizonnyal nagyon sok tehetség elveszett, elsorvadt, de főleg ki sem bontakozhatott.

A zenében a komponálás hagyományosan szoros egységet alkotott az előadó-művészettel (ma, sajnos, kevésbé); a zeneszerzők szinte kivétel nélkül a hangszerjátékból indultak, és sokszor párhuzamosan művelték a darabok komponálását és előadását. A női hangszerjátékos vagy énekes nem volt ritkaság, még ha bizonyos korokban és bizonyos helyekről ki is voltak tiltva, főleg egyházi parancsra. De még a hangszerjátékban is erős volt a férfidominancia: a legtekintélyesebb zenekarok némelyikébe, így a Bécsi Filharmonikusok és a Berlini Filharmonikusok zenészei közé még néhány évtizeddel ezelőtt is csak nagy harcok árán, vagy csak óvatosan vettek föl nőket. Ez mára persze radikálisan megváltozott, számos együttesben akár még több nő is játszik, mint férfi.

Azt is meg szokták említeni (biztatásul? vigasztalásul?), hogy „sok” női zeneszerző létezett már korábban is. Hát, biztosan sokkal több, mint ahányról tudunk. Annál is inkább, mert itt is volt „ghost writing”, azaz a nők művei­nek férfi szerzők általi kisajátítása. De ez sem csak a zeneszerzésre korlátozódott – a szobrász Camille Claudel néhány művét Rodin jegyezte, Colette első regényeit a férje adta ki saját nevén, és még hosszan lehetne sorolni a példákat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.