Hangadó – klasszikus zenei melléklet

A kottában a helye

Zeneszerző nők

Zene

A női zeneszerzőkről szólva a teljesítményük mellé ma még gyakran odateszik, hogy nő – beleértve, ha nem is mindig kimondva, hogy „noha”, „pedig”, „bár”. A zeneszerzés alkotó tevékenység, s a nők feltűnése ebben sokak számára még mindig különleges.

Társadalmi helyzetük, a korszellem és a – nagyrészt általuk is kényszerűen elfogadott – szerepük miatt a nők mindig hátrányból indultak az alkotó pályákon. Így minden bizonnyal nagyon sok tehetség elveszett, elsorvadt, de főleg ki sem bontakozhatott.

A zenében a komponálás hagyományosan szoros egységet alkotott az előadó-művészettel (ma, sajnos, kevésbé); a zeneszerzők szinte kivétel nélkül a hangszerjátékból indultak, és sokszor párhuzamosan művelték a darabok komponálását és előadását. A női hangszerjátékos vagy énekes nem volt ritkaság, még ha bizonyos korokban és bizonyos helyekről ki is voltak tiltva, főleg egyházi parancsra. De még a hangszerjátékban is erős volt a férfidominancia: a legtekintélyesebb zenekarok némelyikébe, így a Bécsi Filharmonikusok és a Berlini Filharmonikusok zenészei közé még néhány évtizeddel ezelőtt is csak nagy harcok árán, vagy csak óvatosan vettek föl nőket. Ez mára persze radikálisan megváltozott, számos együttesben akár még több nő is játszik, mint férfi.

Azt is meg szokták említeni (biztatásul? vigasztalásul?), hogy „sok” női zeneszerző létezett már korábban is. Hát, biztosan sokkal több, mint ahányról tudunk. Annál is inkább, mert itt is volt „ghost writing”, azaz a nők művei­nek férfi szerzők általi kisajátítása. De ez sem csak a zeneszerzésre korlátozódott – a szobrász Camille Claudel néhány művét Rodin jegyezte, Colette első regényeit a férje adta ki saját nevén, és még hosszan lehetne sorolni a példákat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.