mi a kotta?

A lustaság számlája

  • mi a kotta
  • 2023. július 5.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/27. hétre

„Kedves Barátom, hagyjon fel azzal a szokásával, hogy sürgeti a zeneszerzőit – ez épp annyira veszélyes lehet, mint amennyire hasztalan. A költészet nem megy úgy, mint a szövés és fonás. Néhány nagyrabecsült kollégám (Bach, Mozart, Schubert) bosszantóan elkényeztette a világot. Ám ha már a szépírás terén nem vagyunk képesek utánuk csinálni a dolgot, legalább attól kell óvakodnunk, hogy ugyanezzel a gyorsírás terén próbálkozzunk. Az is igaztalan volna, ha Ön mindent a lustaság számlájára írna. Hiszen összejön egy s más, ami számunkra (kortársaim számára), és egynémely körülmény, ami kiváltképp a magam számára az írást megnehezíti” – írta Brahms a zeneműkiadójának, Fritz Simrocknak 1870-ben, két évvel a Német requiem bemutatása után. A gyászmisével kapcsolatban egy sokat idézett megszólalása szerint szívesebben emlegette az „emberi” jelzőt, hiszen hiába tűnhet úgy, hogy például Liszt nagyobb művészi önérzettel bánt a maga Krisztus című oratóriumában a vallásos alapanyaggal, elsősorban humanista volt, és agnosztikus. „Egy ilyen nagy lélek! És nem hisz semmiben!” – szörnyülködött egy ízben a nála vendégeskedő Dvořák.

A Collegium Musicum Berlin koncertjén Ethel Smyth 19. századi feminista zeneszerző nyitánya után a Brahms-rekviem is elhangzik. Marlene Metzger és Christian Oldenburg énekel szólót, Donka Miteva vezényel (Zeneakadémia, július 8., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.