Interjú

„Sok minden van a páncélszekrényünkben”

Ian Astbury énekes

Zene

Nagyszerű koncertet adott a Budapest Parkban az immár négy évtizede létező The Cult. De a zenekar énekese nemcsak a színpadon, hanem a színfalak mögött is jókedvűnek bizonyult. A 61 éves angol rocksztár a legutóbbi lemezről, Brian Jonesról, David Bowie-ról és az Everton FC-ről is mesélt nekünk.

Magyar Narancs: Tavaly októberben jelent meg a 11. lemezetek, az Under the Midnight Sun, és részben ezt is a Rockfield stúdióban vettétek fel, akárcsak a legelső albumotokat, a Dreamtime-ot. Mi volt ennek az oka?

Ian Astbury: Semmilyen misztikus dolog nem volt mögötte. Ráadásul én végig otthon voltam, Los Angelesben, és onnan küldözgettem az éneksávjaimat. A Rockfield stúdió a producerünk, Tom Dalgety döntése volt, és valószínűleg azért, mert olcsón ki lehetett bérelni. De volt valami szabály is a Covid alatt, hogy csak távol eső helyeken volt szabad zenei tevékenységeket végezni. Nem sok olyan vidéki stúdió létezik, ahol rendelkezésre áll az a fajta technológia, amire nekünk szükségünk van. A többiek küldték onnan a fájlokat nekem, én pedig otthon egy hangmérnökkel dolgoztam rajtuk. Furcsa élmény volt, de bizonyos szempontból jobb volt így. Több idő maradt agyalni az ötleteken.

MN: Billy (Billy Duffy, a zenekar gitárosa – N. I.) több interjúban is elmondta, hogy szerinte ez egy európaiabb hangzású lemez lett. Szerinted is?

IA: Szerintem nem. De attól ő még gondolhatja így. Én 11 éves korom óta Észak-Amerikában élek, és nyilvánvaló, hogy rám az ottani dolgok hatnak a legjobban. Egyébként meg eléggé elmosódtak a különbségek Amerika és Európa között. Mindenki ugyanolyan ruhákat hord, ugyanazokat a kajákat eszi, ugyanazokat a műsorokat nézi. Oké, Európában más nyelveket beszélnek, de akkor is nagyon sok már az átfedés.

MN: Tom, a produceretek az album öt dalában is kapott társszerzői kreditet. A Cult lemezei esetében nem nagyon volt eddig jellemző, hogy külső dalszerzőt alkalmazzatok. Miért vontátok őt be a dalszerzésbe?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.