Interjú

„Sok minden van a páncélszekrényünkben”

Ian Astbury énekes

Zene

Nagyszerű koncertet adott a Budapest Parkban az immár négy évtizede létező The Cult. De a zenekar énekese nemcsak a színpadon, hanem a színfalak mögött is jókedvűnek bizonyult. A 61 éves angol rocksztár a legutóbbi lemezről, Brian Jonesról, David Bowie-ról és az Everton FC-ről is mesélt nekünk.

Magyar Narancs: Tavaly októberben jelent meg a 11. lemezetek, az Under the Midnight Sun, és részben ezt is a Rockfield stúdióban vettétek fel, akárcsak a legelső albumotokat, a Dreamtime-ot. Mi volt ennek az oka?

Ian Astbury: Semmilyen misztikus dolog nem volt mögötte. Ráadásul én végig otthon voltam, Los Angelesben, és onnan küldözgettem az éneksávjaimat. A Rockfield stúdió a producerünk, Tom Dalgety döntése volt, és valószínűleg azért, mert olcsón ki lehetett bérelni. De volt valami szabály is a Covid alatt, hogy csak távol eső helyeken volt szabad zenei tevékenységeket végezni. Nem sok olyan vidéki stúdió létezik, ahol rendelkezésre áll az a fajta technológia, amire nekünk szükségünk van. A többiek küldték onnan a fájlokat nekem, én pedig otthon egy hangmérnökkel dolgoztam rajtuk. Furcsa élmény volt, de bizonyos szempontból jobb volt így. Több idő maradt agyalni az ötleteken.

MN: Billy (Billy Duffy, a zenekar gitárosa – N. I.) több interjúban is elmondta, hogy szerinte ez egy európaiabb hangzású lemez lett. Szerinted is?

IA: Szerintem nem. De attól ő még gondolhatja így. Én 11 éves korom óta Észak-Amerikában élek, és nyilvánvaló, hogy rám az ottani dolgok hatnak a legjobban. Egyébként meg eléggé elmosódtak a különbségek Amerika és Európa között. Mindenki ugyanolyan ruhákat hord, ugyanazokat a kajákat eszi, ugyanazokat a műsorokat nézi. Oké, Európában más nyelveket beszélnek, de akkor is nagyon sok már az átfedés.

MN: Tom, a produceretek az album öt dalában is kapott társszerzői kreditet. A Cult lemezei esetében nem nagyon volt eddig jellemző, hogy külső dalszerzőt alkalmazzatok. Miért vontátok őt be a dalszerzésbe?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.