HANGADÓ - koncert

A tiszta forrás

Várjon Dénes, Keller András és a Concerto Budapest

Zene

Bartók legtöbbet idézett, szállóigévé lett gondolata egy 1931 januárjában, Octavian Beu román zenetudósnak írt leveléből származik és eredeti kontextusában így hangzik: „Az én igazi vezéreszmém azonban […] a népek testvérré-válásának eszméje. […] Ezt az eszmét igyekszem – amennyire erőmtől telik – szolgálni zenémben; ezért nem vonom ki magam semmiféle hatás alól, eredjen az szlovák, román, arab vagy bármiféle más forrásból. Csak tiszta, friss és egészséges legyen az a forrás!”

Ezúttal nem e kijelentés etikai magaslatát, tisztánlátását kívánom méltatni, csupán metaforaként hívom segítségül, hogy megmagyarázzam, miért éreztem úgy, hogy ez alkalommal a III. zongoraverseny valaha volt legszebb előadását hallottam.

A legnagyobb zenészek fejlődése egyenes vonalú: egyre magasabbra jutnak. Mindig többet látnak és láttatnak meg egy-egy nagy zenéből, mint korábban. Várjon Dénes közéjük tartozik, és már jó ideje művészi pályája zenitjén jár. Pódiumra lépésének első pillanatától kezdve tapinthatóan érezhető volt az a feszültség, amely remekmű és hivatott előadójának találkozásakor létrejön. Összetett érzés ez: benne van a feladat nagyságának felmérése és „a léc megugrásának” bizsergető izgalma, de mindenekelőtt az a boldogság, hogy a művész az adott csodálatos kompozícióval foglalkozhat. Beleköltözik, végigsimogatja tagjait, ízületeit, társalkotójává lép elő.

A koncert Bartók viszonylag ritkán hallható zenekari opusával, az 1910-ben komponált Két képpel kezdődött. A Concerto Budapest kitűnő fafúvósai, ez a válogatott „élcsapat” gyönyörű színekkel festette a Virágzás impresszionista hangképét, és a teljes zenekar vérbően és részletgazdagon mutatta meg a zeneszerző zongorára írt román táncaival rokon második tételt, A falu táncát. Keller András pálcája alatt pompásan kidomborodtak e méltatlanul keveset játszott kompozíciónak azok a vonásai, amelyek a Kékszakállúval és A fából faragott királyfival rokonítják a partitúrát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.