"A zene transzcendens dolog, nem aktuálpolitikai üzengetés"

  • Soós Tamás
  • 2022. december 26.

Zene

Az idén 35 éves Kinopuskin az újhullámos, funkos, jazzes zenéjével a kilencvenes évek egyik legjobb alternatív produkciója volt, olykor-olykor mostanában is fellépnek. A zenekar vezetőjével arról beszélgettünk, hogyan lettek az ország legjobb funkyzenekara, miért hagyták abba a csúcson, számított-e, hogy Balassagyarmatnak fideszes polgármestere lett.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. december1-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: 1987-ben, tizenévesen alapítottátok a Kinopuskint. Milyen zenei élet volt akkoriban Balassagyarmaton?

Csach Gábor: Balassagyarmat ősi popzenei bástya, Rózsavölgyi Márk itt született, szóval a csárdás is gyarmati találmány. A rakendroll is korán megjelent, a hetvenes évek elején már voltak hippizenekarok saját dalokkal: a Newman Group vagy a Pénisz, mely utóbbit a rendőrség miatt Penésznek kellett hívni. Mi a negyedik zenekar-alapítási hullámba estünk bele a nyolcvanas évek végén, amikor nagyon eklektikus zenék voltak Balassagyarmaton, de az undergroundban mi voltunk az elsők. A Bizottság és az ős-Bikini lemezeitől, mint városi bolondok, padlót fogtunk, evidencia volt zenekart alapítani. A nyolcvanas évek végén és pláne a kilencvenes évek elején pezsgő klubélet volt az országban. Művházak mindenhol, a Fidesz Narancs Klub hálózata hatalmas volt, szóval rengeteg helyen lehetett koncertezni. Balassagyarmaton a mai napig létezik a Rock Táncház, amely ugyanolyan fogalom, mint a veszprémi Enyhe Fintor, vagy a már nem létező pécsi Gyár. ’89-ben már a Fekete Lyukban, majd a Tilosban játszottunk. Nem csak odahaza volt klubunk, de Salgótarjánban is.

MN: Elég gigászi volt az első felállásotok, rézfúvósokkal, vokalistákkal. Egy baráti társaság volt?

CSG: Persze. Kilencen voltunk, két Barkas­szal jártunk koncertezni, komplett mozigéppel. Régi szocialista híradókat vetítettünk – ezeknek el lehetett csórni a kópiáját –, aztán átszakadt a vászon, és kezdődött a koncert. Ez nagyjából egy évig tartott. Drága volt ennyi embert utaztatni, ezért ’93-ra négy főre és egy Zsigulira szűkült a felállás.

MN: A második lemeztől egyre technikásabb lett a zenétek, a harmadikra, a Cinema Vendettára pedig már a funk és a jazz-rock is hangsúlyossá vált. Honnan jött a funkőrület?

CSG: Mindig is bírtuk ezeket a zenéket, csak játszani nem tudtuk. Szerettük James Brownt, Zappát, meg Johnny Guitar Watsont. Aztán a második lemezre, az Aha Oe Feiire jött egy kiváló dobos és egy basszusgitáros, Gonda János és Katona Pál. Ennek köszönhetően teret nyert a zenénkben a funky és a jazz.

 
Fotó: Sióréti Gábor

MN: Lovasi András el is nevezett titeket Magyarország legjobb funkyzenekarának.

CSG: Mindez ’94-ben történt, amikor még nem nagyon voltak funkyzenekarok Magyarországon, Nagy Feró Gyere kislány…-ára sem emlékezett már senki. Loviékat először a Fidesz rendszerváltó buliján láttuk, ahol Ákos és a Kispál együtt voltak a feltörekvő hang az öreg rockerek mellett. Aztán személyesen ’90-ben ismerkedtünk meg egy műegyetemi klubkoncerten. Sokáig párhuzamosan haladt a szekerünk, új hangként rengeteget koncerteztünk együtt. Ezt a barátságot egy duett koronázta meg Lovasival a ’93-as EFOTT zűrös éjszakájáról írt Taxi című dalban. De ugyanezen a lemezen (Cinema Vendetta) a prosecturás Imre Norti is énekel velem egy dalt.

MN: A Bizottságot és az ős-Bikinit említetted inspirációként. Mellettük még az Európa Kiadóra és a Neuroticra tippeltem volna.

CSG: Menyhárt Jenő vagy Pajor Tamás istenek voltak a korosztályunknak. Akkoriban szinte minden underground zenekart ők inspiráltak, meg a Kontroll Csoport. Persze hallgattunk mi is Talking Headset, Sex Pistolst, és sok mindent David Bowie-n át a Velvet Under­groundig, majd Primust vagy RHCP-t. Ezek a hatások mind keveredtek a zenénkben.

MN: A fuvola a progresszív rockból jött?

CSG: Bakelitgyűjtőként néha megpróbálkozom, hogy vegyek egy Ian Anderson-lemezt, de egyszerűen nem bírom a Jethro Tullt. Gitározni nem tudok, és énekelni sem nagyon, fuvolázni viszont egész jól, úgyhogy egyszerűen „kompenzáltam” e hangszerrel. Meg aztán, ha az ember egyszerre három dolgot csinál a színpadon, akkor úgy tűnik, mintha nagy spíler lenne.

MN: Vicces, szürreális, szójátékos szövegeket írtál. Egy korabeli kritikában meg is jegyezték, hogy minden dalotok egyetlen mondatfolyam.

CSG: Az átlagos kisvárosi miliőhöz képest izgalmas közegben nőttem fel. A nyolcvanas években Balassagyarmaton egészen érdekes művészi pezsgés volt, irodalmi körök, művészfilmklub, koncertek. Kiskorom óta babráltam a szavakkal, verseket írtam, és miután megismertem az újhullámot, rájöttem, hogy nem kell minden dalszövegbe páros rímeket írni. A zenéhez alkalmazkodtam, élveztem azt a nyelvi játékot, hogy a ritmushoz, lüktetéshez illesztem a szöveget. Eljátszani persze már nem annyira érdekes, de hát ilyen a zene: nem elég megírni, néha elő is kell adni.

MN: Egyszer azt mondtad, sem próbálni, sem koncertezni nem szerettetek.

CSG: Mi az, hogy próbálni? Vagy próbálsz, vagy zenélsz, nem? Alkotni izgalmasabb, mint előadni, ez utóbbi sokkal merevebb és unalmasabb dolog. Az sem állítható, hogy a leg­ambiciózusabb zenekarok közé tartoztunk volna. Nem különösebben érdekelt, hogy jól fogyjon a lemez, vagy felkerüljünk a slágerlistákra. Egyszerűen csak jól éreztük magunkat. És amikor már nem éreztük jól magunkat, lelassítottunk annyira, hogy megint jó legyen. Annak idején, aki a messzi vidékről indult, eszméletlen energiákat kellett beleraknia a produkcióba. Egyszer mentünk el rendes, kábé tízállomásos turnéra a Kispál és a Borzzal tizenkét napra. Utána teljesen kész voltam. Mi a jó ebben? Letolod ugyanazt a műsort naponta, hullafáradt vagy, de nem bírsz elaludni, csak ha berúgsz, másnap meg kelni kell és menni tovább. Akkoriban nem volt profi menedzsment, tök szarul szóltak a színpadok, a marketinget is a zenészeknek kellett intézni, plakátolni, lemezeket árulni. Az persze jól­esett, amikor a Szigeten kétezer ember énekelte évről évre a Novalis dalát, de jöttek a sikerek és a boldogság a civil életben is, az pedig lényegesen komfortosabb világ.

MN: Ehhez képest underground szinten kifejezetten népszerűek lettetek. Egy időben törzsvendégek voltatok a Lyukban és a Tilos az Á-ban, telt sátras koncerteket adtatok a Szigeten vagy az első VOLT-on is.

CSG: A kilencvenes évek közepén ment a szekér, évi 70–80 koncertünk volt, ami szép szám, pláne, hogy mellette dolgoztunk, tanultunk is. De aztán kétszer kirabolták a zenekart, ami eléggé letört minket. Ekkor már majdnem tudtam gitározni, vettem egy gyönyörű Fender Telecastert, erre ellopták a Szigeten. Előtte meg a kocsinkat lopták el, benne a dobszerkóval, erősítőkkel, mindennel. Ez azért hozzájárult egy kis melankóliához.

MN: Melyik Kinopuskin-lemez a kedvenced?

CSG: Aranyos mind, de az Aszpik a legfinomabb. Ekkor játszott velünk a szintén gyarmati Szandai Matyi, aki azóta talán a legjobb magyar jazzbőgős lett, utánunk a Dresch Quartetben játszott, ma már Franciaországban él, és világsztárokkal nyomja. Ahogy az Aszpikon basszusgitározott, meg hát fúvósokat hangszerelt, az csúcs. A negyedik lemezt végre hozzáértő körülmények között vettük fel Regenye Zoltánnal, a dunakeszi HSB Stúdióban. Az ezredfordulóra a zenei élet is megváltozott, megszűntek a klubok, professzionalizálódott az underground is, elkezdődött a fesztiválbiznisz, és meglett az a négy-öt zenekar a Kispáltól a Quimby-ig, akik ügyesen kapták el a hullámot. Akkor már kellett volna profi menedzs­ment, ha valaki komolyan gondolta a zenélést, nekünk meg születtek a gyerekek, elindult a civil karrierünk. Szóval egy-két évtizede lényegében nyugdíjas zenekarként működünk.

MN: A politika miatt voltak nézeteltéréseitek akár a zenekaron, akár az undergroundon belül?

CSG: Soha, legalábbis én nem emlékszem ilyenekre. A kilencvenes években, amíg aktívak voltunk, még nem volt ennyire érzékeny téma a politika. Az ezredforduló utáni kampánytechnikák, majd a közösségi média teljesen megvadította és lebutította a politikai kommunikációt, ami miatt tele lett indulattal ez a téma. Nem idegen tőlem a provokáció, de különösebben nem izgat, kinek mi a véleménye a napi politikáról. Elég határozott világképem van, ráadásul szinte napi huszonnégy órában politizálok, talán nem is sikertelenül, szóval nincs szükségem folytonos megerősítésekre, hogy csak azért is én mondom meg a tutit. Ráadásul várospolitikus vagyok, lokálpatrióta, a dolognak ez az oldala érdekel elsősorban.

MN: Beleszólt valaha a zenekar életébe, hogy ’98 óta aktívan politizálsz?

CSG: Nem. A politikai elkötelezettségem egyidős a zenekarral és a házasságommal. A változást inkább a felnőtté válás, meg a családapaság okozta. A fiam születése után már tényleg takarékra állt a zenekar. A Kinopuskin független az én foglalkozásomtól, a dalok ugyanazok, mint húsz-harminc éve, a koncerteken is csak a kilók és a szarkalábak szaporodtak, nem jön le a színpadról, hogy ki mit csinál odahaza. Tiszteletben tartom a ius murmurandit, a szabad véleménynyilvánítást, de nem érdekel az aktivizmus a művészetben. A zene transzcendens dolog, nem gyermeteg aktuálpolitikai üzengetés. A gyermekeim révén valamennyire követem a mai zenéket, szóval, ha választani kéne Figura és Krúbi között, akkor nálam inkább Figura nyer, még ha nem is ő a legélesebb kés a fiókban. Persze vannak kivételek is, mert a Ricsárdgírtől a Mindenki boldog vagy dr. Máriás zseniális.

MN: Valahol azt olvastam, készült egy ötödik Kinopuskin-lemez is.

CSG: Ez kizárt dolog, mert én nem tudok róla! Két-három új dalt írtam az Aszpik óta, de azóta sem idő, sem megfelelő inspiráció nem volt többre. Megértem, hogy sok rockzenész 70 felett is szeretne megélni, de a Rolling Stoneson kívül nem tudom, kinek áll jól a rock ’n’ roll vénember korban. És ha az ember nem tud olyan dalokat csinálni, mint a Subtones, akkor minek erőlködik. Műalkotás helyett marad a műélvezet, meg az előadó-művészet évente három-négy alkalommal ott, ahová elhívnak a régi ismerősök.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.