A kifordított leány (Egy örömlány feljegyzései - Kamondy ágnes és barátai az új Színházban)

  • - sisso -
  • 1999. április 8.

Zene

Kamondy Ági évtizedek óta meghatározó és igen "zavaró" személyisége a magyar rétegkultúrának. Acéledzett, "megbélyegzett", mégis megragadhatatlanul légies. Számtalan módot talált már arra, hogy - az egykori Orkesztra Lunától kezdve filmeken át az önálló produkciókig - "elszomorítsa" a közönségét.
{k199914_32;b} Csakis az olyan történeteket szeretem, amelyek szomorúak, akár csattanójuk se legyen - mondja az egyik próba után Ági. Szerinte ez az élet. Azzal nyugtatgat, hogy neki sem könnyû. Ekkor még kifejezetten az az érzésem a többieket nézve, hogy a bestia, aki ha kell, felszolgálónõ, ha kell, szupersztár, eluralkodott a lelkükön. Kivéve talán Láng Annamari (vokál, ütõsvonósok) színésznõt, akinek ugye az a szakmája, hogy odaadja instruálásra a személyiségét. Nincs privát beindulás a színpadon, semmi rockandroll, be kell tartani a játékszabályokat. Lássuk, kik ismerõsek még a Vörös Robi rendezte szcénán az alkalmi hangszerhegyek és a stilizált díszletek között. Bende Zsuzsa (vokál, ütõsök, népi gyerekjátékok), egykori magyar Nina Hagen, leendõ buddhista szerzetes és Varga Orsi (szintetizátor, ütõsök, konyhai felszerelések) egykori Európa Kiadó-billentyûs, leendõ doktora a holland nyelvnek és reményteli karatebajnok, mindketten legendás hõsnõi a valaha létezett undergroundnak. Talán nekik a legnehezebb szabályosnak lenni. Magyar Péter (doboskirály és minden, ami üthetõ) Magyarország mindenki által ismert mindenkori dobosa. Amikor erõt vesz rajta a megszállottság, az olyan performance, amitõl nagyon nehéz szabadulni. Temesvári Balázs (gitár, ütõsök) fiatal és introvertált, de ez számára nem hendikep. Sokat fogunk még róla hallani. Kamondy az utóbbi két fiúval kezdte el hangszerelni a darabot.

Megõrültem, mikor ez a lány megint megmutatta nekem a súlyos szövegeit, nem lehetett nem foglalkozni vele - mondja a rendezõ, aki tökéletesen ura a helyzetnek, vezényli a fénykarcsit meg a hangkarcsit, csak néha remeg a szeme sarka, és láncdohányzik a próbákon. A baráti társaság próbái elõadássá lettek, összjátékaik összeértek, és a legutóbbi elõadáson sikerült nekik elhitetni, hogy kívül hordják a belsõ szerveiket, különös tekintettel persze Kamondy Ágira.

A történet egy magányos, talpig feketébe öltözött lázadó gésa gondolataival indul, aztán egy szekrényben - tetején kopott hintaló - óvodai horrorral folyatódik. Rendben van, túléljük a gyerekkorunkat, a szerencsésebbek, fekszünk a tábori ágyon, a többi gyerekkel, aztán jöhet a szerelem. Az sem jó, ezer mocsok férgek másznak a szívre, ezer szorongástüskék a torokba, csak szemlélõdni jó, megmászni a katedrális lépcsõit, nézni a széptelen szépet, mások sovány végtagjait, kis megereszkedett mellét. Lírai és rockandrolldalok váltják egymást Kamondy-stílusban, a társszerzõk keze nyomával, borostyán fülbevalóról, voodoo gyerekrõl, drogról, jeges Dunáról, Margitszigetrõl. A nõ panaszos gyermek, a nõ mesél, persze férfiakról, alulkontrollált, önjelölt sztárokról, többszörös öngyilkosokról, bántalmazottakról, sérültekrõl, sértõkrõl. Mind az áldozatai voltak, és mindannyiuk kedves áldozata õ. A feminizmus homálya fel sem merül. Pedig kapunk még sebeket. Egyedül a zene a balzsam ezekre a szövegekre, az a játék, ahogy elõkerülnek a hihetetlen hangszerek és a felszabadító, rusztikus, templomi leánykórus, kurtweilles harci induló, népdal és free jazz-szerû hangzások. Amikor a leghangosabb, legtisztább, akkor az addig szinte kakofón, feszült, zavart vigyorgásból, egyenes ülésbõl kilazulva végre be lehet hugyozni. Esõfa, agyagedény, lábasok, a gitár húrjai foggal, körömmel, mindent ott pengetnek, ütnek, ahol tudnak. Kamondy Ági basszusgitárral, harmóniummal, torokkal, napszemüvegben, kitágult idõben, térben, néha olyan egyedül van, annyira elszigetelõdik, mint Laurie Anderson a legjobb pillanataiban. A többiek is õvé válnak.

Azt mondja: ezt kellett adnom a világnak, hangjait, vérzõ szívemet, álmaimat.

Anyás szülés volt.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.