A mese mélyén - Az árnyék - Hans Christian Andersen meséi Günter Grass szemével (könyv)

  • Hajdu István
  • 2006. október 19.

Zene

Fogalmam sincs, mi mehetett végbe Günter Grass fejében, amikor megkapta a felkérést, hogy 2005-re szerkesszen kötetet Hans Christian Andersen születésének 200. évfordulójára a különös életű dán meséiből, és készítsen illusztrációkat az ünnepi kiadáshoz;

Fogalmam sincs, mi mehetett végbe Günter Grass fejében, amikor megkapta a felkérést, hogy 2005-re szerkesszen kötetet Hans Christian Andersen születésének 200. évfordulójára a különös életű dán meséiből, és készítsen illusztrációkat az ünnepi kiadáshoz; nem tudom, miképpen fogalmazódott meg benne, hogy a kötet élére az egyik legfilozofikusabb történetet, Az árnyék címűt illessze, amely arról szól, mi módon nő túl az emberen az árnyéka, s temeti-alázza a sírba. Nem látom át, mit igyekezett ezzel elérni Grass, s nem akarok pszichológiai és hermeneutikai megoldásokkal előhozakodni, hogy vajon a coming outját akarta-e előkészíteni, arra gyakorlatozott-e, azt tesztelte-e, vagy csak idejekorán "elszólta" magát - nem mindegy ugyan, mi és miért történt, de most nem merészkednék tovább annál, mint hogy megállapíthassam: kuriózus volt és maradt a helyzet, s már semmi sem az, ami...

Mindenesetre Grass elkészítette az illusztrációkat, vagyis megrajzolt 10, tehát egy albumba való litográfiát, melyek egyben és részletekben megjelentek tavaly a kötetben. Hogy a képek professzionálisak, senkit nem lephet meg, hiszen az író több éven keresztül folytatott képzőművészeti tanulmányokat, s diplomát is szerzett a berlini képzőművészeti akadémián Karl Hartungnál, a nem különösebben eredeti, de láthatólag gazdag szakmai tapasztalatok birtokában lévő szobrásztanár osztályában. Szép számmal rendeztek kiállítást is a munkáiból, rajzai gyakran megjelentek saját kötetei címlapja gyanánt meg másutt is, szóval tényleg nem kaphatta fel senki a fejét, hogy Grass keze nyomán talán csak Ingres hegedűjének hangja trillázott volna újra föl. Éppen ellenkezőleg: az író nagyszerű rajzai - józanul alkalmazkodva a litográfia technikai kötöttségéhez és szigorú szabályaihoz, egyszersmind kihasználva az eljárásban rejlő érzékenységet - önfeledten, ugyanakkor nagyon is józanul egyensúlyoznak a szüzsé illusztrálása és a már-már elszabadult, autonóm grafika határán. Irónia, szarkazmus emeli el a vissza-visszakísértő realizmust a történetektől, fel, a néző fantáziája felé, hiszen a rajzok egyik alapvető eszköze a töredékesség, a kihagyás, hogy aztán az akarattal meghagyott réseket a néző-olvasó töltse ki saját tapasztalataival vagy épp hitével, mely már nem Grasséba, hanem Andersen szellemébe kellene hogy belekötődjék. Talán ezért is zárta a kötetet egy kettős portréval, melyen a dán és német "idea" egybekapcsolódhat a jó és a csúf szembepillantásának aktusában.

Grass grafikái stilárisan is valami furcsa himbálózó, ingázó mozgást vizionáltatnak a nézővel: szürrealista gesztusok (mi más lehetne persze egy meseillusztráció) vegyülnek riasztó naturalizmussal (ismét: milyen lehetne, ha nem éppen véres-horror-naturalista az északi mesék világának megrögzítése), s a formálás következésképpen - ha nem is közvetlenül, de az utalás szintjén - egyszerre idézi meg a 19. századi Wilhelm Buscht és a 20. századi Hans Bellmert, tévedhetetlenül és pontosan reflektálva Andersen talán nem is gyerekeknek való drámáira. Vagy még inkább Grass kétségbe és illúziótlanságba sodró öntörténeteire.

Európa, 2005, 278 oldal, 5700 Ft

Figyelmébe ajánljuk