Lemez

Actress: Ghettoville

  • Lang Ádám
  • 2014. március 6.

Zene

Darren Cunningham a 2010-es, második Actress-lemez (a Splazsh) bass musictól áthatott, finoman játékos technójával lett az előremutató elektronikus zenét kedvelők titkos sztárja.

A techno megújítása után aztán nagyszabású művészi koncepciók, műfajokon átívelő zenei formák felé kezdett fordulni. A 2012-es nagybetűs Művön, az Elveszett Paradicsom ihlette R.I.P.-en a techno inkább már csak a hozzáállásban volt jelen: innentől Cunninghammel már mint valódi kortárs művésszel számolhattunk.

A friss interjúkból arra lehet következtetni, hogy a Ghettoville a végül négyfelvonásos Actress-projekt utolsó epizódja lesz. Ahhoz, hogy megérthessük, az első Actress EP-re, a 2004-es, grime-os hatásokat is mutató No Tricksre és a 2008-as debüt, a szűkös otthoni környezetben készített Hazyville nyomasztó tereire kell visszagondolni. A műfaji truváj és a nagybetűs művészet után ugyanis a következő lépés a szociális beágyazás lett Actressnél. A Halott ember filmzenéje ez városi, de nem kevésbé kietlen környezetben. Gyerekkorának tájait, lepattant negyedeit járják be a lassan cammogó, destruált ipari trekkek - elszórva egy-két meglepően szép pillanattal, hol az r&b, hol a szintipop felé kilengve. Ezekből az elpuhulásokból azonban nem ártott volna több, mert összességében a Ghettoville realista ihletésű rideg monotóniája célját téveszti: a kilátástalanságot és az unalmat nem feldolgozza, hanem csak megismétli. Ennek ellenére Cunningham Actress-sztorija az elektronikus zene egyik, vívmányaiban és következetességében is szép fejezete lett.

Ninja Tune, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.