Koncert

Lord Mouse and the Kalypso Katz

  • - kt -
  • 2014. március 6.

Zene

A calypso mint zenei stílus Trinidadról származik, és korábbi, látványosan felívelő népszerűsége már jó néhány évtizede kihunyni látszik - még a szülőhelyén is. Most az "autentikus" calypsóról beszélünk, semmi elektronika, semmi dobfelszerelés. A magát Lord Mouse-nak nevező fiatalembernek a hírek szerint történetesen éppen ez a műfaj akadt be, alig hozzáférhető régi calypsofelvételekre vadászott éveken át.

Aztán ebből lett ez a 2008-as születésű zenekar, sőt nem is zenekar, hanem egy látványos női kórussal kiegészített big band - hiszen összesen tizenhét fő tartózkodik a színpadon. Jó sokba kerülhetett a repülőjegyük Trinidadból - gondolhatnánk, de valójában berliniek ők, az ott bevett módon: van közöttük amerikai, lengyel, francia, orosz, talán még német is.

A megjelenésük eleve különös: először a tíz zenész kopott, gyűrött utcai ruhában, aztán a hat kalipszócica a legvadabb neonszínekben, foszforeszkáló szemfesték, rózsaszín paróka - máris tavasz van és Trinidad. Aztán Egér Úr énekelni kezd, és innentől kezdve világos: az egész produkció az ő nyers hangjára épül, meg arra, ahogy visszafogottan dobálja nyúlánk tagjait.

A koncert elején egy kissé még bizonytalan a hangosítás, pont Lord Mouse hangja nem emelkedik ki a háttérből. De aztán minden rendbe jön, innen már a kalipszós lüktetésé a főszerep - arról viszont, hogy a lendület, a derű másfél órán keresztül fennmaradjon, az ének- (és hangulat)szekció gondoskodik. Kár, hogy a zenészek viszont háttérbe szorulnak (nem elég jók netán? - ez alig hihető), egyedül az ukulelés jut igazi szólóhoz és duettben éneklési lehetőséghez: meggyőző teljesítménnyel.

Az együttesnek mindvégig sikerül tartania a magas hőfokot, a lányok még ruhát is váltanak, sőt énektudásból is bizonyítanak. Nem csoda, hogy amint hírlik, Berlinben igen nagy a lelkesedés irántuk: a közönség végigtáncolja a fellépéseiket.

Müpa, Fesztiválszínház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.