Koncert

Lord Mouse and the Kalypso Katz

  • - kt -
  • 2014. március 6.

Zene

A calypso mint zenei stílus Trinidadról származik, és korábbi, látványosan felívelő népszerűsége már jó néhány évtizede kihunyni látszik - még a szülőhelyén is. Most az "autentikus" calypsóról beszélünk, semmi elektronika, semmi dobfelszerelés. A magát Lord Mouse-nak nevező fiatalembernek a hírek szerint történetesen éppen ez a műfaj akadt be, alig hozzáférhető régi calypsofelvételekre vadászott éveken át.

Aztán ebből lett ez a 2008-as születésű zenekar, sőt nem is zenekar, hanem egy látványos női kórussal kiegészített big band - hiszen összesen tizenhét fő tartózkodik a színpadon. Jó sokba kerülhetett a repülőjegyük Trinidadból - gondolhatnánk, de valójában berliniek ők, az ott bevett módon: van közöttük amerikai, lengyel, francia, orosz, talán még német is.

A megjelenésük eleve különös: először a tíz zenész kopott, gyűrött utcai ruhában, aztán a hat kalipszócica a legvadabb neonszínekben, foszforeszkáló szemfesték, rózsaszín paróka - máris tavasz van és Trinidad. Aztán Egér Úr énekelni kezd, és innentől kezdve világos: az egész produkció az ő nyers hangjára épül, meg arra, ahogy visszafogottan dobálja nyúlánk tagjait.

A koncert elején egy kissé még bizonytalan a hangosítás, pont Lord Mouse hangja nem emelkedik ki a háttérből. De aztán minden rendbe jön, innen már a kalipszós lüktetésé a főszerep - arról viszont, hogy a lendület, a derű másfél órán keresztül fennmaradjon, az ének- (és hangulat)szekció gondoskodik. Kár, hogy a zenészek viszont háttérbe szorulnak (nem elég jók netán? - ez alig hihető), egyedül az ukulelés jut igazi szólóhoz és duettben éneklési lehetőséghez: meggyőző teljesítménnyel.

Az együttesnek mindvégig sikerül tartania a magas hőfokot, a lányok még ruhát is váltanak, sőt énektudásból is bizonyítanak. Nem csoda, hogy amint hírlik, Berlinben igen nagy a lelkesedés irántuk: a közönség végigtáncolja a fellépéseiket.

Müpa, Fesztiválszínház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.