Koncert

SOUMM, NFZ

  • - ba -
  • 2014. március 6.

Zene

SOUMM, NFZ, Müpa, 1400 néző, vezette Kocsis. Az első félidőben nyelvrokonunk, a zenetörténet tán legnagyobb whiskyfogyasztója, Sibelius uralta a mezőnyt. A sógor Halál című darabjához komponált Valse triste, bár nyitó szám volt, mégis teljes koncentrációval, csipkefinomságú hangszeres felrakásban szólalt meg. Csajkovszkij a melodikus íveket, Richard Strauss a ritmus ironikus szabadságát irigyelhette.

A bús keringőhöz attacca kapcsolódott a szerző Hegedűversenye, a szólista a valcer végén settenkedett be a pódiumra, lemondva az üdvözlő tapsról. A moszkvai születésű Alexandra Soumm állítólag 25 éves, a harmadát letagadhatja. Párizsban él, Oroszhonból elköltözött (nem disszidált/emigrált: a történelem kedvezményezettje ő). Guadagniniján korábban Leonidasz Kavakosz játszott, s bár ő nem akkora formátum, mint a görög, még lehet belőle. Technikai kérdésekről - nyilván jó ideje - fölösleges beszélni vele kapcsolatban; az első tétel néhány forszírozott hangját a debütálás kockázatának tudjuk be, viszont nem felejtjük, hogy pianissimói is könnyedén átjöttek a zenekaron, és a legtestesebb motívumokat is mértékkel tudja adagolni. Kamarazenészi kíváncsisággal és közlékenységgel mesélte el a versenyművet, személyiségét a Nemzeti Filharmonikusok hallhatóan elfogadta, és lelkes együttműködéssel honorálta.

Szünet urán Schuberté volt a pálya. A könnyedre, sőt pajkosra sikerült 3. szimfónia, bár rossinisnak mondják, inkább Haydn előtti tisztelgésnek hatott, rusztikus dudabasszussal, ländlerkarakterekkel, peckesen táncoló fafúvókkal (Szatmári Zsolt, klarinét!). A végére maradt a meglepetés: a melankolikusan lázongó Befejezetlen szimfóniát kéttételesnek ismertük, ám ráadásként a töredékekből rekonstruált harmadik tételt vezényelte Kocsis Zoltán - első megdöbbenésünkből még nem sikerült magunkhoz térni. Üde szólista, nagy karmester, régi-új tétel - csak az élő zene az igazi.

Müpa, január 30.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."