Koncert

SOUMM, NFZ

  • - ba -
  • 2014. március 6.

Zene

SOUMM, NFZ, Müpa, 1400 néző, vezette Kocsis. Az első félidőben nyelvrokonunk, a zenetörténet tán legnagyobb whiskyfogyasztója, Sibelius uralta a mezőnyt. A sógor Halál című darabjához komponált Valse triste, bár nyitó szám volt, mégis teljes koncentrációval, csipkefinomságú hangszeres felrakásban szólalt meg. Csajkovszkij a melodikus íveket, Richard Strauss a ritmus ironikus szabadságát irigyelhette.

A bús keringőhöz attacca kapcsolódott a szerző Hegedűversenye, a szólista a valcer végén settenkedett be a pódiumra, lemondva az üdvözlő tapsról. A moszkvai születésű Alexandra Soumm állítólag 25 éves, a harmadát letagadhatja. Párizsban él, Oroszhonból elköltözött (nem disszidált/emigrált: a történelem kedvezményezettje ő). Guadagniniján korábban Leonidasz Kavakosz játszott, s bár ő nem akkora formátum, mint a görög, még lehet belőle. Technikai kérdésekről - nyilván jó ideje - fölösleges beszélni vele kapcsolatban; az első tétel néhány forszírozott hangját a debütálás kockázatának tudjuk be, viszont nem felejtjük, hogy pianissimói is könnyedén átjöttek a zenekaron, és a legtestesebb motívumokat is mértékkel tudja adagolni. Kamarazenészi kíváncsisággal és közlékenységgel mesélte el a versenyművet, személyiségét a Nemzeti Filharmonikusok hallhatóan elfogadta, és lelkes együttműködéssel honorálta.

Szünet urán Schuberté volt a pálya. A könnyedre, sőt pajkosra sikerült 3. szimfónia, bár rossinisnak mondják, inkább Haydn előtti tisztelgésnek hatott, rusztikus dudabasszussal, ländlerkarakterekkel, peckesen táncoló fafúvókkal (Szatmári Zsolt, klarinét!). A végére maradt a meglepetés: a melankolikusan lázongó Befejezetlen szimfóniát kéttételesnek ismertük, ám ráadásként a töredékekből rekonstruált harmadik tételt vezényelte Kocsis Zoltán - első megdöbbenésünkből még nem sikerült magunkhoz térni. Üde szólista, nagy karmester, régi-új tétel - csak az élő zene az igazi.

Müpa, január 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.