animációs film - MARY ÉS MAX

  • - kg -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Van, amihez kell a gyurma, sőt csakis a gyurma az üdvözítő anyag. Évtizedekig tartó levelezőbarátságokhoz például, ahol a feladó és a címzett is megejtően magának való, ki-/le-/keresztül- és kasul nézett, emberi kapcsolatokból elégtelenre vizsgázó emberke.

Méretét tekintve Mary és Max közül mindenképp Mary az emberkébb, világban elfoglalt helyét tekintve ausztrál csöppség, egy népszerûtlen csufi, akkora magánynyal, mint maga Ausztrália. Szemben vele Max, a találomra kiválasztott levelezõpartner, egy horizontális kihívással és a késõn megállapított Aspergerrel küzdõ New York-i remete. Belegondolni is rémes, gyurma nélkül mi sült volna ki egy ilyen barátságból. Elég csak a(z egyébként remek) szinkronhangokat; Philip Seymour Hoffmant és Toni Collette-et egy pillanatra Max és Mary szerepébe képzelni - aki szerint ez nem több ártalmatlan gondolatkísérletnél, nem ismeri Hollywood bugyrait. Saját bugyrainknál maradva a gyurma, vagy szebben felöltöztetve a gyurmaanimáció, az alkotói ízlés (úgy is mint az abszurd és a cukiság közti meccs) kedvezõ állása esetén bámulatosan befogadó masszaként viselkedik. Nem vész össze benne Allen szarkazmusa a Coenek abszurdjával, az orosz hússaláta a montmartre-i bambik lírájával, a sokkterápia a New York-nosztalgiával, az ambuláns fázis a klinikai depresszióval, Max Horowitz Bernard Hazelhoffal. Bernard Hazelhof (M.D.) Max pszichiátereként örökbecsû tanácsokkal is ellát mindnyájunkat: épp testben, épp lélek - vallja a bölcs doktor, levegõben kalimpáló lábakkal, fél kézzel az íróasztalon egyensúlyozva.

A Szimpla Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.