mi a kotta?

Azzal hízelegnek

  • mi a kotta
  • 2020. december 9.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2020/50. hétre

„A mai napon, 1778. március 26-án a kölni udvari tenor, Beethoven abban a megtiszteltetésben részesül, hogy a sterngassei Akadémia zenetermében bemutathatja két tanítványát, név szerint Averdonc kisasszonyt, udvari alt énekesnőt és saját hatéves kisfiát. Az előbbi különböző szép áriákkal, az utóbbi pedig különféle zongoramuzsikával és trióban előadott darabokkal lép majd színpadra. Kellő tisztelettel azzal hízelegnek maguknak, hogy a méltóságos uraságok kedvüket lelik majd művészetükben, már csak azért is, mert mindkét fellépő részesült már abban a megtiszteltetésben, hogy bemutathatta tudását az egész udvar színe előtt. A koncert este öt órakor kezdődik. Azok a hölgyek és urak, akik nem rendelkeznek bérlettel, egy guldent kötelesek fizetni. A belépőjegyeket az Akadémia nevezett koncerttermében, vagy Claren úrnál, Mühlen­steinban vásárolhatják meg.”

Így szólt a hirdetmény az idei év titáni ünnepeltjének egyik leg­első fellépéséről, mindjárt többszörösen is megtévesztő módon. Hiszen az 1770-ben született Bee­thoven akkor már okvetlenül elmúlt hatesztendős, és ami ennél a bocsánatos atyai füllentésnél általánosságban jóval fontosabb: a hízelgés fordulata utóbb éppúgy nem stimmelt a géniusszal kapcsolatban, ahogyan művészete sem arra a célra szolgált, hogy abban az uraságok szimplán a kedvüket leljék. Az emlékévtől elbúcsúzva, legyen az idei utolsó Bee­thoven-ajánlatunk egy kamarakoncert a Zeneakadémia netes platformjain (december 17., fél nyolc). Kokas Dóra, Makszim Riszanov és Vagyim Holodenko közös estjének első felét ugyanis a 4. (B-dúr) zongoratrió nyitja majd, hogy aztán annak nyomában a cselekményes zongoradarabot, a Rondo alla Ingharese quasi un Capricciót is meghallhassuk. Lásd még: „Harag az elveszett garas miatt”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.