mi a kotta?

Azzal hízelegnek

  • mi a kotta
  • 2020. december 9.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2020/50. hétre

„A mai napon, 1778. március 26-án a kölni udvari tenor, Beethoven abban a megtiszteltetésben részesül, hogy a sterngassei Akadémia zenetermében bemutathatja két tanítványát, név szerint Averdonc kisasszonyt, udvari alt énekesnőt és saját hatéves kisfiát. Az előbbi különböző szép áriákkal, az utóbbi pedig különféle zongoramuzsikával és trióban előadott darabokkal lép majd színpadra. Kellő tisztelettel azzal hízelegnek maguknak, hogy a méltóságos uraságok kedvüket lelik majd művészetükben, már csak azért is, mert mindkét fellépő részesült már abban a megtiszteltetésben, hogy bemutathatta tudását az egész udvar színe előtt. A koncert este öt órakor kezdődik. Azok a hölgyek és urak, akik nem rendelkeznek bérlettel, egy guldent kötelesek fizetni. A belépőjegyeket az Akadémia nevezett koncerttermében, vagy Claren úrnál, Mühlen­steinban vásárolhatják meg.”

Így szólt a hirdetmény az idei év titáni ünnepeltjének egyik leg­első fellépéséről, mindjárt többszörösen is megtévesztő módon. Hiszen az 1770-ben született Bee­thoven akkor már okvetlenül elmúlt hatesztendős, és ami ennél a bocsánatos atyai füllentésnél általánosságban jóval fontosabb: a hízelgés fordulata utóbb éppúgy nem stimmelt a géniusszal kapcsolatban, ahogyan művészete sem arra a célra szolgált, hogy abban az uraságok szimplán a kedvüket leljék. Az emlékévtől elbúcsúzva, legyen az idei utolsó Bee­thoven-ajánlatunk egy kamarakoncert a Zeneakadémia netes platformjain (december 17., fél nyolc). Kokas Dóra, Makszim Riszanov és Vagyim Holodenko közös estjének első felét ugyanis a 4. (B-dúr) zongoratrió nyitja majd, hogy aztán annak nyomában a cselekményes zongoradarabot, a Rondo alla Ingharese quasi un Capricciót is meghallhassuk. Lásd még: „Harag az elveszett garas miatt”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.