HANGADÓ - visszhang

Csalog Gábor koncert

  • Csont
  • 2014. november 2.

Zene

Csalog Gábor koncertjeit legalább két évtizede látogatom, de csak most sikerült némileg megértenem, mi adja különlegességüket. Ezt a szalonzenélés fogalmával tudnám körülírni, még akkor is, ha műsorán olyan roppant súlyú darabok hangzottak el, mint Beethoven két kései szonátája (A-dúr, op. 101., illetve c-moll, op. 111.). Csalog estjei nem hasonlíthatók egy klasszikus virtuóz programjához. A látszólag szakrális külsőségek inkább baráti találkozóra vallanak, a végsőkig elsötétített terem, a kotta az állványon és a kislámpa oldalt. De talán nem is szalon ez, hanem amolyan zenés irodalmi est, és aligha véletlen, hogy ezúttal is szép számmal jelentek meg olyanok, akiket Karl Mannheim „szabadon lebegő értelmiséginek” nevezett. Csalog szinte nem is műveket ad elő, hanem a művek közegét reprezentálja; kicsit emlékeztetett a helyzet arra, amit Thomas Mann írt le, midőn Adorno (zenei szaktanácsadója a Doktor Faustus írásakor) egyszer eljátszotta neki az op. 111-es szonátát.

Csalog a műsorfüzetben megadja értelmezése alapjait (mely részben egybevág Adornóéval): „Töredékesség, tömörítettség és monumentalitás, ziláltság, kopárság, és néhol minden jólfésültséget félredobó kényszeres, időnként hisztérikus kifejezésvágy; a szélsőséges indulatok, melyek hol ujjongásként, hol őrjöngésként hatnak.” De ez csak jámbor szándék maradt az interpretációban. Csalog adós maradt a monumentalitás felmutatásával, és az álmodozóbb jellegű szakaszok (például az A-dúr szonáta bevezető része) is meglehetősen száraznak tűntek, noha Beethoven előírása: „mit der inningsten Empfindung”, vagyis a legbensőségesebb érzéssel. A c-moll szonáta nem lendült a végén azokba a transzcendentális magaslatokba, amelyek Csalog és a szerző szeme előtt lebegtek.

A két szonáta közt egy kortárs magyar mű, Csapó Gyula Egyenes labirintus című darabja hangzott el, erősítve ezzel is a miliőhangulatot.

BMC, koncertterem, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.