Dalból van a lelkük - The Whitest Boy Alive: Dreams; Broadcast: The Future Crayon (2 lemez)

  • - minek -
  • 2006. december 7.

Zene

Az elektronikát felhasználó vagy azzal legalábbis kacérkodó előadók között markáns csoportot alkotnak azok, akik határozottan ragaszkodnak az úgynevezett hagyományos dalformához - még ha arról vallott nézeteik radikálisan el is ütnek az uralkodó konszenzustól.

Az elektronikát felhasználó vagy azzal legalábbis kacérkodó előadók között markáns csoportot alkotnak azok, akik határozottan ragaszkodnak az úgynevezett hagyományos dalformához - még ha arról vallott nézeteik radikálisan el is ütnek az uralkodó konszenzustól.

Mindez csupán részben mondható el a bergeni illetőségű Erlend Oye munkásságáról - nem mintha nem volna egészen kiváló dalszerző, ám számára az elektronika csupán átmeneti kitérő, mely után, úgy tűnik, visszatalált az organikusabb zenei formákhoz. Oye munkássága igencsak sokrétű: először is tagja a Kings Of Convenience nevű, egészen elragadó nu-folk duónak: a földijével, Eirik Glambek Boével közösen szerzik a dalokat, mindketten gitároznak (főleg akusztikus hangszeren) és énekelnek - tiszta Simon és Garfunkel, gondolnánk, csakhogy erre rátelepül még valami meghatározhatatlan buggyant hangulat, ami csavar egyet a dolgon. Emellett Oye elkészített egy egészen figyelemreméltó mixet a dj-Kicks széria keretében, és - ráadásul - berlini zenészbarátaival világra hozta a Whitest Boy Alive nevű zenekart. A formáció eredetileg elektronikus tánczenekarként indult, ám manapság zenéjük egyáltalán nem tartalmaz programozott részeket. Ezzel szemben idén megjelent első lemezük, a Dreams valóságos csemege azoknak, akik szeretik a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának brit gitárzenéjét (Oye e korszak utáni vonzódásáról pontosan tudósít a youtube.com-on megtekinthető akusztikus Boys Don't Cry-feldolgozás). A mágikus norvég ezúttal jórészt elektronikus gitáron bontogatja az akkordokat, és hozzá remekbe szabott, dinamikus dalok sorát énekli fel, míg a zenésztársak kellően feszes ritmikai kíséretet szolgáltatnak mindehhez - az eredmény pedig egy semmihez sem hasonlíthatóan egyedi és hangulatos lemez.

A Broadcast zenei forrásai ehhez képest részben eltérők, de persze sok a hasonlóság is: a formáció eredetileg kvartettként alakult, ám az idők során duóra apadt, jelenleg éppen Trish Keenan énekesnő és James Cargill alkotja a zenekart. A Broadcast hangzását mindig is sajátos kettősség jellemezte: míg Trish hangja szinte már egy hatvanas évekbéli folkelőadót sejtetett (s erre csak rásegített a frufruval súlyosbított retro-look), addig a zenészkollégák mindezt egy egészen valószínűtlen akusztikus-elektronikus hangkollázzsal egészítették ki - mindez hol magával ragadóan megkapó, hol meg szinte taszítóan atonális, de leginkább egyszerre mindkettő. A rokon lelkek között egyaránt szokták volt emlegetni a The United States Of America nevű klasszikus pszichedélikus popbandát és az alighanem jóval ismertebb Stereolabet, egyik első publikációjuk pedig a St. Etienne Angeljének saját képükre szabott verziója volt (Casino Classics, 1996). Kiadójuk, a Warp idén úgy határozott, hogy egy albumra gyűjti az összes eddigi B oldalt és ritkaságot, a kislemezeken, EP-ken és válogatásokon található úgyszólván valahány Broadcast-számot. A Future Crayon ennek megfelelően több mint szimpla válogatáslemez: tökéletes keresztmetszetét nyújtja a zenekar egész pályafutásának, s aki eddig nem merült el a Broadcast világában, annak mindez perfekt bevezetés. Ráadásul a kísérletibb darabok mellett számos olyan, szinte slágernek is nevezhető szerzemény hallható, mint például a nyitó Illumination vagy éppen a Where Youth And Laughter Go. A maga borultabb módján is megkapó és helyenként minden elektronikus torzítás ellenére szép a Broadcast zenéje - rászolgál a figyelmünkre mindenképp.

Bubbles/Neon Music, 2006; Warp/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.