Dalból van a lelkük - The Whitest Boy Alive: Dreams; Broadcast: The Future Crayon (2 lemez)

  • - minek -
  • 2006. december 7.

Zene

Az elektronikát felhasználó vagy azzal legalábbis kacérkodó előadók között markáns csoportot alkotnak azok, akik határozottan ragaszkodnak az úgynevezett hagyományos dalformához - még ha arról vallott nézeteik radikálisan el is ütnek az uralkodó konszenzustól.

Az elektronikát felhasználó vagy azzal legalábbis kacérkodó előadók között markáns csoportot alkotnak azok, akik határozottan ragaszkodnak az úgynevezett hagyományos dalformához - még ha arról vallott nézeteik radikálisan el is ütnek az uralkodó konszenzustól.

Mindez csupán részben mondható el a bergeni illetőségű Erlend Oye munkásságáról - nem mintha nem volna egészen kiváló dalszerző, ám számára az elektronika csupán átmeneti kitérő, mely után, úgy tűnik, visszatalált az organikusabb zenei formákhoz. Oye munkássága igencsak sokrétű: először is tagja a Kings Of Convenience nevű, egészen elragadó nu-folk duónak: a földijével, Eirik Glambek Boével közösen szerzik a dalokat, mindketten gitároznak (főleg akusztikus hangszeren) és énekelnek - tiszta Simon és Garfunkel, gondolnánk, csakhogy erre rátelepül még valami meghatározhatatlan buggyant hangulat, ami csavar egyet a dolgon. Emellett Oye elkészített egy egészen figyelemreméltó mixet a dj-Kicks széria keretében, és - ráadásul - berlini zenészbarátaival világra hozta a Whitest Boy Alive nevű zenekart. A formáció eredetileg elektronikus tánczenekarként indult, ám manapság zenéjük egyáltalán nem tartalmaz programozott részeket. Ezzel szemben idén megjelent első lemezük, a Dreams valóságos csemege azoknak, akik szeretik a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának brit gitárzenéjét (Oye e korszak utáni vonzódásáról pontosan tudósít a youtube.com-on megtekinthető akusztikus Boys Don't Cry-feldolgozás). A mágikus norvég ezúttal jórészt elektronikus gitáron bontogatja az akkordokat, és hozzá remekbe szabott, dinamikus dalok sorát énekli fel, míg a zenésztársak kellően feszes ritmikai kíséretet szolgáltatnak mindehhez - az eredmény pedig egy semmihez sem hasonlíthatóan egyedi és hangulatos lemez.

A Broadcast zenei forrásai ehhez képest részben eltérők, de persze sok a hasonlóság is: a formáció eredetileg kvartettként alakult, ám az idők során duóra apadt, jelenleg éppen Trish Keenan énekesnő és James Cargill alkotja a zenekart. A Broadcast hangzását mindig is sajátos kettősség jellemezte: míg Trish hangja szinte már egy hatvanas évekbéli folkelőadót sejtetett (s erre csak rásegített a frufruval súlyosbított retro-look), addig a zenészkollégák mindezt egy egészen valószínűtlen akusztikus-elektronikus hangkollázzsal egészítették ki - mindez hol magával ragadóan megkapó, hol meg szinte taszítóan atonális, de leginkább egyszerre mindkettő. A rokon lelkek között egyaránt szokták volt emlegetni a The United States Of America nevű klasszikus pszichedélikus popbandát és az alighanem jóval ismertebb Stereolabet, egyik első publikációjuk pedig a St. Etienne Angeljének saját képükre szabott verziója volt (Casino Classics, 1996). Kiadójuk, a Warp idén úgy határozott, hogy egy albumra gyűjti az összes eddigi B oldalt és ritkaságot, a kislemezeken, EP-ken és válogatásokon található úgyszólván valahány Broadcast-számot. A Future Crayon ennek megfelelően több mint szimpla válogatáslemez: tökéletes keresztmetszetét nyújtja a zenekar egész pályafutásának, s aki eddig nem merült el a Broadcast világában, annak mindez perfekt bevezetés. Ráadásul a kísérletibb darabok mellett számos olyan, szinte slágernek is nevezhető szerzemény hallható, mint például a nyitó Illumination vagy éppen a Where Youth And Laughter Go. A maga borultabb módján is megkapó és helyenként minden elektronikus torzítás ellenére szép a Broadcast zenéje - rászolgál a figyelmünkre mindenképp.

Bubbles/Neon Music, 2006; Warp/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk