Délibáb tér - homeopátia - Dan Perjovschi: Mostantól kezdve (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. augusztus 24.

Zene

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható.

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható. Az egyiken Rembrandt és Picasso neve (az aktuális kiállításokra utalva), a másikon El-Hassan Rózáé, az E-Fluxé és persze Perjovschié olvasható (ugyancsak a jelenvalóság értelmében), középen, az üres tér, a Hősök tere... A mű tökéletesen átlátható: a román mester szerényen utal a hely specifikumára (Perjovschi hivatása szerint helyspecifikus művek alkotója a "work-in-progress" szellemében), s a pillanatkép révén azonnal dokumentál is egy művészettörténetivé magasztosuló időszeletet, ami ki- és felhúzható csaknem négy évszázadnyi terjedelemre, hártyaként jól megfeszül... de senki sem tudja, hol, mikor pattan el.

Ha jól értem a Műcsarnok bal oldali teremsorának falait borító számtalan rajz, jel és jelenet, szó, szlogen és mondat üzenetét, s ezek valóban közvetlen message-ek, akkor Perjovschi itt és most azt mondja, a művészet Rembrandttól a pillanatnyilag a Műcsarnokba zártakig ível és terjed - átvetődve a hősök feje fölött képződő hiátuson -, s kibomlik, kiárad egy posztproletkultos, újszituacionista elegy formájában, hogy szerteáramolhasson a nagyvilágban. A lokális, ebben az esetben budapesti aktualitásokra, aztán a közép-európai meg kelet-európai, sőt globális eseményekre, helyzetekre, drámákra, érdekességekre és sztereotípiákra reflektáló, graffitiszerű rajzok hol a karikatúra nem különösebben szofisztikált érzékenységével, hol a konceptuális sematizmus verbalitásával - vagy éppen elhallgatásaival - operálnak. Többségük azonban tagadhatatlanul invenciózus és szellemes szkeccs, melyekben az elkötelezettség, a világ erkölcsi és materiális romlása fölött érzett aggodalom, de még inkább maga a vegytiszta, "jegeces" felelősségérzet mélyen, főleg egyebütt, interjúkban sokszor megfogalmazott tudata s a tudat kiárasztásának, társadalmiasításának önmagát kikövetelő igénye végül is kedves hedonizmusban egyesíti a magánmitológiát a közösségi megmondás kötelezettségével (lehet, hogy hiba, de eszembe jutnak róluk Uri Kozma évekkel ezelőtti rajzsorozatai és a talán végleg elfeledett költő, Ladányi Mihály).

Több száz négyzetmétert áthímző gondolatai egyenesen rávonatkoznak a világra, nemigen találunk rést, melyet ne fednének le reflexiói, s lássuk be, végeredményben nagyon is irigyelhető az a felhőtlenség, amellyel Perjovschi mozog a mondializmus kisebb-nagyobb morális, politikai, gazdasági és esztétikai rémségei vagy éppen kedvességei között. Vizuális publicisztikája nyilván része lesz és marad a kor képi megjelenítésének, ha másért nem is, de annak okán mindenképpen, hogy a műcsarnoki tér és annak szükségszerű tekintélye által - s ez a dologba épített paradoxonnal együtt biztos nincs a művész, ha szabad így szólítani, ellenére - nyomban klasszikussá, időtlenné, következésképpen múzeumivá magasztosul, amint kényszerűen azzá vált a 20. század minden, az övéhez hasonló gesztusa, mint azt jól tudjuk.

Perjovschi rajzainak révén, s a Műcsarnokban az elmúlt fél évben látott kiállítások, pontosabban: manifesztációk alapján egy fakó kis verbális patchworköt kínálnék alkalmilag a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok közötti szellemi tér lefedésére és felmelegítésére:

"Haladás a bonyolultság és a különböződés irányában (a technikai eszközök fejlődésével karöltve), haladás a vallási és az osztályjellegű művészeti tevékenységtől a szabad egyéniségek művészete irányában, haladás az egoizmustól a szimpáthia, az embertől a természet felé, haladás az eszthétikai élvezeti kör kiterjedése irányában, haladás a nemzeti partikularizmusból az általános emberi felé: ezek azok a főirányzatok, melyeket a művészet fejlődése elénk tár." (Jászi Oszkár: Művészet és Erkölcs. A Magyar Tudományos Akadémia által a Gorove-díjjal jutalmazott pályamunka. Budapest, 1904. Politzer Zsigmond és Fia kiadása. Társadalomtudományi Könyvtár, V. kötet, 195. o.)

"Az a művészet, amely a korának igazi színvonalán álló művész lelkéből szinte öntudatlan erővel tör kifejezésre, nem lehet ellentétben a társadalom egyetlen nagy és igaz törekvésével, tehát erkölcsével sem." (Lyka Károly ismertetése Jászi kötetéről. Művészet, 1904. III. évf. 2. sz., 142. o.)

"Köztudomású, hogy a polgári kor kultúrája zömmel ellenkultúra, kritikai kultúra. Bár az avantgárd a szociáldemokráciát is nyárspolgárinak tartotta, a munkásszervezetek közvetett védelme nélkül nem maradhatott volna fönn. A modern kultúra ellenhatalmi jellegének az emléke is elenyészett Kelet-Európában, többek között ezért is ennyire mimetikus, utánzó, üres és fafejű a nyugati kultúra helyi recepciója, amely - mivel szükségképpen érzéketlen a művészeti és elméleti avantgárd forradalmi-kritikai kontextusával szemben - a leglázadóbb művekből (a legföltűnőbb példák: Foucault, Lacan, Deleuze) is konzervatív következtetéseket von le. A >>magaskultúrát>újat(Tamás Gáspár Miklós: Új kelet-európai baloldal [I], www. eszmelet.freeweb.hu)

Műcsarnok, október 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.