Délibáb tér - homeopátia - Dan Perjovschi: Mostantól kezdve (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. augusztus 24.

Zene

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható.

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható. Az egyiken Rembrandt és Picasso neve (az aktuális kiállításokra utalva), a másikon El-Hassan Rózáé, az E-Fluxé és persze Perjovschié olvasható (ugyancsak a jelenvalóság értelmében), középen, az üres tér, a Hősök tere... A mű tökéletesen átlátható: a román mester szerényen utal a hely specifikumára (Perjovschi hivatása szerint helyspecifikus művek alkotója a "work-in-progress" szellemében), s a pillanatkép révén azonnal dokumentál is egy művészettörténetivé magasztosuló időszeletet, ami ki- és felhúzható csaknem négy évszázadnyi terjedelemre, hártyaként jól megfeszül... de senki sem tudja, hol, mikor pattan el.

Ha jól értem a Műcsarnok bal oldali teremsorának falait borító számtalan rajz, jel és jelenet, szó, szlogen és mondat üzenetét, s ezek valóban közvetlen message-ek, akkor Perjovschi itt és most azt mondja, a művészet Rembrandttól a pillanatnyilag a Műcsarnokba zártakig ível és terjed - átvetődve a hősök feje fölött képződő hiátuson -, s kibomlik, kiárad egy posztproletkultos, újszituacionista elegy formájában, hogy szerteáramolhasson a nagyvilágban. A lokális, ebben az esetben budapesti aktualitásokra, aztán a közép-európai meg kelet-európai, sőt globális eseményekre, helyzetekre, drámákra, érdekességekre és sztereotípiákra reflektáló, graffitiszerű rajzok hol a karikatúra nem különösebben szofisztikált érzékenységével, hol a konceptuális sematizmus verbalitásával - vagy éppen elhallgatásaival - operálnak. Többségük azonban tagadhatatlanul invenciózus és szellemes szkeccs, melyekben az elkötelezettség, a világ erkölcsi és materiális romlása fölött érzett aggodalom, de még inkább maga a vegytiszta, "jegeces" felelősségérzet mélyen, főleg egyebütt, interjúkban sokszor megfogalmazott tudata s a tudat kiárasztásának, társadalmiasításának önmagát kikövetelő igénye végül is kedves hedonizmusban egyesíti a magánmitológiát a közösségi megmondás kötelezettségével (lehet, hogy hiba, de eszembe jutnak róluk Uri Kozma évekkel ezelőtti rajzsorozatai és a talán végleg elfeledett költő, Ladányi Mihály).

Több száz négyzetmétert áthímző gondolatai egyenesen rávonatkoznak a világra, nemigen találunk rést, melyet ne fednének le reflexiói, s lássuk be, végeredményben nagyon is irigyelhető az a felhőtlenség, amellyel Perjovschi mozog a mondializmus kisebb-nagyobb morális, politikai, gazdasági és esztétikai rémségei vagy éppen kedvességei között. Vizuális publicisztikája nyilván része lesz és marad a kor képi megjelenítésének, ha másért nem is, de annak okán mindenképpen, hogy a műcsarnoki tér és annak szükségszerű tekintélye által - s ez a dologba épített paradoxonnal együtt biztos nincs a művész, ha szabad így szólítani, ellenére - nyomban klasszikussá, időtlenné, következésképpen múzeumivá magasztosul, amint kényszerűen azzá vált a 20. század minden, az övéhez hasonló gesztusa, mint azt jól tudjuk.

Perjovschi rajzainak révén, s a Műcsarnokban az elmúlt fél évben látott kiállítások, pontosabban: manifesztációk alapján egy fakó kis verbális patchworköt kínálnék alkalmilag a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok közötti szellemi tér lefedésére és felmelegítésére:

"Haladás a bonyolultság és a különböződés irányában (a technikai eszközök fejlődésével karöltve), haladás a vallási és az osztályjellegű művészeti tevékenységtől a szabad egyéniségek művészete irányában, haladás az egoizmustól a szimpáthia, az embertől a természet felé, haladás az eszthétikai élvezeti kör kiterjedése irányában, haladás a nemzeti partikularizmusból az általános emberi felé: ezek azok a főirányzatok, melyeket a művészet fejlődése elénk tár." (Jászi Oszkár: Művészet és Erkölcs. A Magyar Tudományos Akadémia által a Gorove-díjjal jutalmazott pályamunka. Budapest, 1904. Politzer Zsigmond és Fia kiadása. Társadalomtudományi Könyvtár, V. kötet, 195. o.)

"Az a művészet, amely a korának igazi színvonalán álló művész lelkéből szinte öntudatlan erővel tör kifejezésre, nem lehet ellentétben a társadalom egyetlen nagy és igaz törekvésével, tehát erkölcsével sem." (Lyka Károly ismertetése Jászi kötetéről. Művészet, 1904. III. évf. 2. sz., 142. o.)

"Köztudomású, hogy a polgári kor kultúrája zömmel ellenkultúra, kritikai kultúra. Bár az avantgárd a szociáldemokráciát is nyárspolgárinak tartotta, a munkásszervezetek közvetett védelme nélkül nem maradhatott volna fönn. A modern kultúra ellenhatalmi jellegének az emléke is elenyészett Kelet-Európában, többek között ezért is ennyire mimetikus, utánzó, üres és fafejű a nyugati kultúra helyi recepciója, amely - mivel szükségképpen érzéketlen a művészeti és elméleti avantgárd forradalmi-kritikai kontextusával szemben - a leglázadóbb művekből (a legföltűnőbb példák: Foucault, Lacan, Deleuze) is konzervatív következtetéseket von le. A >>magaskultúrát>újat(Tamás Gáspár Miklós: Új kelet-európai baloldal [I], www. eszmelet.freeweb.hu)

Műcsarnok, október 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.