Délibáb tér - homeopátia - Dan Perjovschi: Mostantól kezdve (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. augusztus 24.

Zene

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható.

Dan Perjovschi vicces-mérges, szatirikus-dévaj rajzainak egyikén a Szépművészeti Múzeum homlokzata, vele szemben pedig - természetesen - a Műcsarnoké látható. Az egyiken Rembrandt és Picasso neve (az aktuális kiállításokra utalva), a másikon El-Hassan Rózáé, az E-Fluxé és persze Perjovschié olvasható (ugyancsak a jelenvalóság értelmében), középen, az üres tér, a Hősök tere... A mű tökéletesen átlátható: a román mester szerényen utal a hely specifikumára (Perjovschi hivatása szerint helyspecifikus művek alkotója a "work-in-progress" szellemében), s a pillanatkép révén azonnal dokumentál is egy művészettörténetivé magasztosuló időszeletet, ami ki- és felhúzható csaknem négy évszázadnyi terjedelemre, hártyaként jól megfeszül... de senki sem tudja, hol, mikor pattan el.

Ha jól értem a Műcsarnok bal oldali teremsorának falait borító számtalan rajz, jel és jelenet, szó, szlogen és mondat üzenetét, s ezek valóban közvetlen message-ek, akkor Perjovschi itt és most azt mondja, a művészet Rembrandttól a pillanatnyilag a Műcsarnokba zártakig ível és terjed - átvetődve a hősök feje fölött képződő hiátuson -, s kibomlik, kiárad egy posztproletkultos, újszituacionista elegy formájában, hogy szerteáramolhasson a nagyvilágban. A lokális, ebben az esetben budapesti aktualitásokra, aztán a közép-európai meg kelet-európai, sőt globális eseményekre, helyzetekre, drámákra, érdekességekre és sztereotípiákra reflektáló, graffitiszerű rajzok hol a karikatúra nem különösebben szofisztikált érzékenységével, hol a konceptuális sematizmus verbalitásával - vagy éppen elhallgatásaival - operálnak. Többségük azonban tagadhatatlanul invenciózus és szellemes szkeccs, melyekben az elkötelezettség, a világ erkölcsi és materiális romlása fölött érzett aggodalom, de még inkább maga a vegytiszta, "jegeces" felelősségérzet mélyen, főleg egyebütt, interjúkban sokszor megfogalmazott tudata s a tudat kiárasztásának, társadalmiasításának önmagát kikövetelő igénye végül is kedves hedonizmusban egyesíti a magánmitológiát a közösségi megmondás kötelezettségével (lehet, hogy hiba, de eszembe jutnak róluk Uri Kozma évekkel ezelőtti rajzsorozatai és a talán végleg elfeledett költő, Ladányi Mihály).

Több száz négyzetmétert áthímző gondolatai egyenesen rávonatkoznak a világra, nemigen találunk rést, melyet ne fednének le reflexiói, s lássuk be, végeredményben nagyon is irigyelhető az a felhőtlenség, amellyel Perjovschi mozog a mondializmus kisebb-nagyobb morális, politikai, gazdasági és esztétikai rémségei vagy éppen kedvességei között. Vizuális publicisztikája nyilván része lesz és marad a kor képi megjelenítésének, ha másért nem is, de annak okán mindenképpen, hogy a műcsarnoki tér és annak szükségszerű tekintélye által - s ez a dologba épített paradoxonnal együtt biztos nincs a művész, ha szabad így szólítani, ellenére - nyomban klasszikussá, időtlenné, következésképpen múzeumivá magasztosul, amint kényszerűen azzá vált a 20. század minden, az övéhez hasonló gesztusa, mint azt jól tudjuk.

Perjovschi rajzainak révén, s a Műcsarnokban az elmúlt fél évben látott kiállítások, pontosabban: manifesztációk alapján egy fakó kis verbális patchworköt kínálnék alkalmilag a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok közötti szellemi tér lefedésére és felmelegítésére:

"Haladás a bonyolultság és a különböződés irányában (a technikai eszközök fejlődésével karöltve), haladás a vallási és az osztályjellegű művészeti tevékenységtől a szabad egyéniségek művészete irányában, haladás az egoizmustól a szimpáthia, az embertől a természet felé, haladás az eszthétikai élvezeti kör kiterjedése irányában, haladás a nemzeti partikularizmusból az általános emberi felé: ezek azok a főirányzatok, melyeket a művészet fejlődése elénk tár." (Jászi Oszkár: Művészet és Erkölcs. A Magyar Tudományos Akadémia által a Gorove-díjjal jutalmazott pályamunka. Budapest, 1904. Politzer Zsigmond és Fia kiadása. Társadalomtudományi Könyvtár, V. kötet, 195. o.)

"Az a művészet, amely a korának igazi színvonalán álló művész lelkéből szinte öntudatlan erővel tör kifejezésre, nem lehet ellentétben a társadalom egyetlen nagy és igaz törekvésével, tehát erkölcsével sem." (Lyka Károly ismertetése Jászi kötetéről. Művészet, 1904. III. évf. 2. sz., 142. o.)

"Köztudomású, hogy a polgári kor kultúrája zömmel ellenkultúra, kritikai kultúra. Bár az avantgárd a szociáldemokráciát is nyárspolgárinak tartotta, a munkásszervezetek közvetett védelme nélkül nem maradhatott volna fönn. A modern kultúra ellenhatalmi jellegének az emléke is elenyészett Kelet-Európában, többek között ezért is ennyire mimetikus, utánzó, üres és fafejű a nyugati kultúra helyi recepciója, amely - mivel szükségképpen érzéketlen a művészeti és elméleti avantgárd forradalmi-kritikai kontextusával szemben - a leglázadóbb művekből (a legföltűnőbb példák: Foucault, Lacan, Deleuze) is konzervatív következtetéseket von le. A >>magaskultúrát>újat(Tamás Gáspár Miklós: Új kelet-európai baloldal [I], www. eszmelet.freeweb.hu)

Műcsarnok, október 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.