dvd - A FANTASZTIKUS RÓKA ÚR

  • - kg -
  • 2010. október 7.

Zene

Wes Anderson új filmjében a szereplők gumi és szilikon kevercséből vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezői életműben.
Wes Anderson új filmjében a szereplõk gumi és szilikon kevercsébõl vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezõi életmûben. Vagy mégsem olyan újak? Anderson eddigi, hús-vér filmjei is úgy néztek ki, mint a túlzsúfolt bábzsúrok, innen nézve pedig A fantasztikus Róka úr max. annyival jár elõbbre a korábbi daraboknál, hogy a latens bábtartalmak comingoutoltak végre, amitõl meglepõ módon a végeredmény nem lett se kevesebb, se kevésbé andersonos, mint a Tenenbaum vagy akár az Okostojás. Egy rókacsalád, egy saját kihívásaival és a közeli szárnyasok vonzerejével küzdõ papa-mama-gyerkõc egység, illetve a táplálkozási láncban lentebb-fentebb elhelyezkedõ barátok, üzletfelek, ellenségek - ennyi kellett ahhoz, hogy a rendezõi rögeszmék és mûvészi tikkek ismét régi fényükben tûnjenek fel, abban a gyurmátlan világban ugyanis, ahol az eddigi történetek játszódtak, az elmajsztrósodás enyhén irritáló tünetei kezdtek kiütközni. Az újbóli megdicsõüléshez kellettek a rókába, borzba, patkányba lemenõ sztárok; George Clooney, Meryl Streep és az Anderson-veteránok (B. Murray, J. Schwartzman, O. Wilson) hibátlan szinkronalakításai, kellett a stop-motion körökben reneszánszát élõ Roald Dahl meséje, s nyilván nem ártott Jarvis Cocker agyagcameója sem. A nagy truváj iróniája pedig, hogy Anderson párizsi lakásából, gyakorlatilag e-mailen rendezte meg a produkciót, amit a bábok nem, csak a mûhelybe kirendelt operatõr sérelmezett.

Forgalmazza az InterCom

*****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”