dvd - A FANTASZTIKUS RÓKA ÚR

  • - kg -
  • 2010. október 7.

Zene

Wes Anderson új filmjében a szereplők gumi és szilikon kevercséből vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezői életműben.
Wes Anderson új filmjében a szereplõk gumi és szilikon kevercsébõl vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezõi életmûben. Vagy mégsem olyan újak? Anderson eddigi, hús-vér filmjei is úgy néztek ki, mint a túlzsúfolt bábzsúrok, innen nézve pedig A fantasztikus Róka úr max. annyival jár elõbbre a korábbi daraboknál, hogy a latens bábtartalmak comingoutoltak végre, amitõl meglepõ módon a végeredmény nem lett se kevesebb, se kevésbé andersonos, mint a Tenenbaum vagy akár az Okostojás. Egy rókacsalád, egy saját kihívásaival és a közeli szárnyasok vonzerejével küzdõ papa-mama-gyerkõc egység, illetve a táplálkozási láncban lentebb-fentebb elhelyezkedõ barátok, üzletfelek, ellenségek - ennyi kellett ahhoz, hogy a rendezõi rögeszmék és mûvészi tikkek ismét régi fényükben tûnjenek fel, abban a gyurmátlan világban ugyanis, ahol az eddigi történetek játszódtak, az elmajsztrósodás enyhén irritáló tünetei kezdtek kiütközni. Az újbóli megdicsõüléshez kellettek a rókába, borzba, patkányba lemenõ sztárok; George Clooney, Meryl Streep és az Anderson-veteránok (B. Murray, J. Schwartzman, O. Wilson) hibátlan szinkronalakításai, kellett a stop-motion körökben reneszánszát élõ Roald Dahl meséje, s nyilván nem ártott Jarvis Cocker agyagcameója sem. A nagy truváj iróniája pedig, hogy Anderson párizsi lakásából, gyakorlatilag e-mailen rendezte meg a produkciót, amit a bábok nem, csak a mûhelybe kirendelt operatõr sérelmezett.

Forgalmazza az InterCom

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.