dvd - A FANTASZTIKUS RÓKA ÚR

  • - kg -
  • 2010. október 7.

Zene

Wes Anderson új filmjében a szereplők gumi és szilikon kevercséből vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezői életműben.
Wes Anderson új filmjében a szereplõk gumi és szilikon kevercsébõl vannak, rugózásukért pedig a jó öreg stop-motion technika szavatol. Bábok tehát, új anyagok a megnyúlt arcú melankolikusokra hangszerelt rendezõi életmûben. Vagy mégsem olyan újak? Anderson eddigi, hús-vér filmjei is úgy néztek ki, mint a túlzsúfolt bábzsúrok, innen nézve pedig A fantasztikus Róka úr max. annyival jár elõbbre a korábbi daraboknál, hogy a latens bábtartalmak comingoutoltak végre, amitõl meglepõ módon a végeredmény nem lett se kevesebb, se kevésbé andersonos, mint a Tenenbaum vagy akár az Okostojás. Egy rókacsalád, egy saját kihívásaival és a közeli szárnyasok vonzerejével küzdõ papa-mama-gyerkõc egység, illetve a táplálkozási láncban lentebb-fentebb elhelyezkedõ barátok, üzletfelek, ellenségek - ennyi kellett ahhoz, hogy a rendezõi rögeszmék és mûvészi tikkek ismét régi fényükben tûnjenek fel, abban a gyurmátlan világban ugyanis, ahol az eddigi történetek játszódtak, az elmajsztrósodás enyhén irritáló tünetei kezdtek kiütközni. Az újbóli megdicsõüléshez kellettek a rókába, borzba, patkányba lemenõ sztárok; George Clooney, Meryl Streep és az Anderson-veteránok (B. Murray, J. Schwartzman, O. Wilson) hibátlan szinkronalakításai, kellett a stop-motion körökben reneszánszát élõ Roald Dahl meséje, s nyilván nem ártott Jarvis Cocker agyagcameója sem. A nagy truváj iróniája pedig, hogy Anderson párizsi lakásából, gyakorlatilag e-mailen rendezte meg a produkciót, amit a bábok nem, csak a mûhelybe kirendelt operatõr sérelmezett.

Forgalmazza az InterCom

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."