DVD - Ne röhögj korán! - Tim Burton három filmje

  • - borz -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Ha van alulértékelt, félreértett film, akkor a Támad a Mars! az. Az imdb szerint a középszar kategóriába esik, ami már szép eredmény, mert a mélységből küzdötte fel magát az utóbbi időben valamelyest javuló ázsiójával. A tetszési indexet számottevően emelik azok, akik a hidegháborús éra kezdetének földönkívüli inváziós filmjeinek paródiáját látják benne. Való igaz, hogy a mozibolond Tim Burton (többek közt) ezeken a filmeken nőtt fel, és a Támad a Mars! a műfaj olyan klasszikusainak beható ismeretéről tanúskodik, mint a Mi lesz holnap?, az 1951-es The Thing, a Támadók a Marsról, a Világok háborúja és hasonlók. Közülük is különös tekintettel a szegénysoron gyártott, alacsony költségvetésű mozikra a már akkor is gagyi díszletekkel, jelmezekkel és effektusokkal, amelyeket gyöngéd szeretettel, vitriolos gúnynyal és kivételes kreativitással idéz meg Burton. Tulajdonképpen erről a vonzalomról tanúskodik a Majmok bolygója remake-je is, melynek kudarca abban ragadható meg, hogy az eredeti tiszteletén túl nem közöl semmit.

Ha van alulértékelt, félreértett film, akkor a Támad a Mars! az. Az imdb szerint a középszar kategóriába esik, ami már szép eredmény, mert a mélységből küzdötte fel magát az utóbbi időben valamelyest javuló ázsiójával. A tetszési indexet számottevően emelik azok, akik a hidegháborús éra kezdetének földönkívüli inváziós filmjeinek paródiáját látják benne. Való igaz, hogy a mozibolond Tim Burton (többek közt) ezeken a filmeken nőtt fel, és a Támad a Mars! a műfaj olyan klasszikusainak beható ismeretéről tanúskodik, mint a Mi lesz holnap?, az 1951-es The Thing, a Támadók a Marsról, a Világok háborúja és hasonlók. Közülük is különös tekintettel a szegénysoron gyártott, alacsony költségvetésű mozikra a már akkor is gagyi díszletekkel, jelmezekkel és effektusokkal, amelyeket gyöngéd szeretettel, vitriolos gúnynyal és kivételes kreativitással idéz meg Burton. Tulajdonképpen erről a vonzalomról tanúskodik a Majmok bolygója remake-je is, melynek kudarca abban ragadható meg, hogy az eredeti tiszteletén túl nem közöl semmit.

Burton pályáján az elsöprő sikerű Batman volt a fordulópont: azzal alapozta meg a pozícióját Hollywoodban, bizonyította, hogy nagy stúdióprojekteket is rá lehet bízni, egyszersmind elvesztette az ártatlanságát. Nem térhetett már vissza ahhoz a felhőtlenséghez, amiben a Pee-wee nagy kalandja vagy a Beetlejuice (hogy csak nagyjátékfilmeket említsek) lubickol, csak egyetlenegyszer: a Támad a Mars! az. Ettől még az Ollókezű Edward, a magyar szívnek kivált kedves Ed Wood, a Nagy hal vagy akár a Charlie és a csokigyár nagyon is jó film, de hogy a féreg belebújt a piros almába, arra bizonyság a már nem játékosan ijesztgető vagy pimaszul felforgató, hanem perverzen romlott Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya, amely nem elég, hogy gyomorforgató, de még énekel is. A zeneszerző pedig nem Danny Elfman, aki eleddig csak kétszer hiányzott Burton csapatából (a másik az Ed Wood).

Tim Burton esetében a költségvetés mintha fordítottan volna arányos a nekiszabadult teremtő erővel. Emberünk nagyon ért ahhoz, hogyan lehet erényt kovácsolni a szükségből, s ilyenkor szárnyal legmagasabbra a képzelete, s még a tőle megszokottnál is nagyobb műgonddal dolgozik. Ha egyáltalán értelmes ilyet állítani, hiszen ezek a filmek a főcímtől az utolsó poénig apróra kidolgozottak, tele finom részletekkel, amelyek csak az újranézések során tárulnak fel a bámész néző előtt. Hogy újra lehet, sőt kell nézni őket, az felértékeli a DVD-változatokat. A rendező születésnapjára kiadott három film közül csak az ellopott biciklijét kergető Pee-wee nagy kalandja tartalmaz ún. extrákat, úgymint az alkotók audiokommentárjai, külön hangsáv Danny Elfman zenéjével és kimaradt jelenetek. A másik kettőnél (Beetlejuice - Kísértethistória és Támad a Mars!) legfeljebb annak örülhetünk, hogy a magyar szinkron helyett választhatjuk az eredeti hangot felirattal vagy anélkül - holott tudjuk, hogy a Támad a Mars!-nak jó pár kimaradt jelenete van, így a mostani DVD-kiadás semmiképp sem tekinthető végső megoldásnak.

Ezzel megvolnánk, itt az ideje belecsapni a lecsóba. A Támad a Mars! kegyelmi állapotban született remekmű. Érvényes olvasatai közül csak az egyik az ötvenes évekbeli sci-fik idegen megszállós szubzsánerének vicces újjáteremtése korabeli jelmezek, díszletek és kellékek felhasználásával (katonai egyenruhák, fegyverek; a marslakók lézerpuskája és üveggömb sisakja, például). Fricskát kap a "jó idegenek" toposza, amely az Amikor megállt a Földtől a Harmadik típusú találkozásokig ível. Sokan A függetlenség napja paródiáját vélik látni benne, de ez bajosan igazolható, hiszen a két film gyakorlatilag egy időben készült és ugyanabban az évben, néhány hónap különbséggel mutatták be őket. (Akinek hiányzik egy Afüggetlenség napja-paródia, az nézze meg A függetlenség napját - kicsit más szemmel.)

Ha már a műfajnál tartunk, a Támad a Mars! elsősorban szatíra. Amerika szinte teljes keresztmetszete olyan emblematikus helyszíneken keresztül, mint Washington, Kansas és Las Vegas, amelyeket a mozi - és a kollektív tudat - archetipikus figurái népesítenek be, az egyenesen Az elnök embereiből elénk lépő "a szabad világ vezetőjétől" a közép-nyugati lakókocsis család vörös nyakú fián át a fekete, alsó középosztálybeli buszvezetőig, akinek anyai szigora zajos tetszésre talál az egyívású utazóközönség körében. De ne röhögj korán! Bár Tim Burton Amerikából veszi a példáit, az egész nyugati világban és azon túl is hasonlóan működik a politika vagy a média, ugyanúgy mossa az agyakat a propaganda leghatásosabb fegyvere, a tömegkultúra. Mi több, Burton az emberi nem elé tart görbe tükröt, amikor megkettőzi: a marslakók rusnya képéből fajunk rusnya lelke tekint vissza. Az agresszív, ármányos zöldek épp olyanok, mint az emberek, a két faj közötti egyetlen döntő különbség az ivaros szaporodás, a mi javunkra. Vagy kárunkra. Burton nem mondja, de változatos módokon gonoszul sugallja, hogy altesti többletünk a kisebb agytérfogat árán valósul meg. Az is igaz viszont, hogy a zöldeket semmivel sem teszi jobbá a szürkeállomány-többlet, amit nem kell a nemiségre pazarolniuk. Ráadásul az emberek ez irányú működésének szentelt heves tudományos és privát érdeklődésük azt sejteti, hogy a Marson ugyan nincs szex, de igény az lenne rá.

A sztárgárda a kettős szereposztásban kéjelgő (és kétszer meghaló) Jack Nicholsontól a korai hangosfilm-istennő Sylvia Sidneyig (akit a Beetlejuice-ban is megcsodálhatunk), a lángoló tehéncsordától a madarakkal a vállán daloló Tom Jonesig a Támad a Mars! geg- és poénhegyekkel tüntető vizuális bőségtál, intellektuális kaland és színtiszta humorforrás. De azt egy percig se feledjük, hogy rólunk szól a mese.

A kiadványok forgalmazója a Pro Video Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.