DVD - Oly távol és túl közel - Két tévédarab Cseh Tamásról

  • - tévésmaci -
  • 2009. október 8.

Zene

Ez ennek a rendje, meghal a művész, az érdekeltek körülnéznek, mi maradt utána - üzlet, persze, üzlet, de legalább annyira kármentés is, minélfogva különösen izgalmas az eredménye. Létkérdés, mi más? Hogy mi marad.

Ez ennek a rendje, meghal a művész, az érdekeltek körülnéznek, mi maradt utána - üzlet, persze, üzlet, de legalább annyira kármentés is, minélfogva különösen izgalmas az eredménye. Létkérdés, mi más?

Hogy mi marad.

A kiadó - első körültekintésre - két tévéfelvételt talált, még az egy televízió korából; a sokszor legendaként emlegetett Fehér György 1980-as Portré - ének szemtől szemben c. 1980-as munkáját és a pályája elejét koptató - még csak pár rövidfilmje okán jegyzett - Szász János Utóirat c. röpdolgozatát, 1988-ból (mindkettőt Tóth Erika szerkesztette).

A kérdés tehát a múlt század végén az volt, hogy a két komoly, előbb és utóbb döntő érdemeket szerző alkotó hogyan látta a kétségkívül érdekes énekest. Ma már ez másodlagos - még ha ez nem is egy kimondott örömhír, hisz fel sem merül, mit tettek hozzá Cseh csehségéhez. Fehér fegyelmezett, (csekély) lehetőségeivel tisztában lévő, fekete-fehér, egy helyszínen játszódó filmet készített; valamivel hosszabb, mint negyven perc. Az egy helyszín sem sokat számít, tán szobában lehetünk, az asztalon üveg ital, de nem is érdekes, a film döntő hányadában ugyanis premier plánban vagyunk, néha egy-egy szuperközeli, s még ritkásabban szekond plán, amiből az italt vettem ki. Cseh Tamás előadói fénykorát éli, túl úgy három-négy megjelent lemezen, futja a legjobb formáját: mára megmaradt és elfelejtett dalokat énekel (többet az előbbiekből). S látjuk közelről az előadást, és az - aki készült rá, itt kapaszkodjon meg először - így: sok. Sok (szebben: eltúlzott) minden, hosszabb kicsit minden szájrándulás, homlokráncolás, minden félmosoly inkább háromnegyed - egyik sem egy gesztus, az összes csak grimasz. Elég kézenfekvőnek tűnik - a két legenda közül a filmes tévedett nagyobbat. Csupán avval, hogy túl közel ment. Egy pódiumművészhez lehet, hogy nem kellett volna - épp a mondogatott maradás, megmaradás miatt. Így illanni tűnik az örökkévalóság, s marad a kortörténeti erő (ám az a csillagok szerencsés együttállásakor megvan egy szalvétában vagy egy gyufacímkében is). Okkal tesszük ugyanis fel, hogy Cseh Tamás csupán azt csinálta, amit szokott, s ahogy szokta: fogta a gitárját, játszott és énekelt - ami a színpadon százból százszor működött is. Nem a rivaldafény miatt működött, hanem a három lépés távolság miatt. Amiért a koncert után felesleges meginni a kisfröccsöt az előadóval, amiért tévedés belegyalogolni az intim szférájába.

Szász János alig félórás műve sok tekintetben épp az ellenkezője. Nagy statisztériát (és baráti erőket) mozgató színes filmjén nem a kis furcsa közelről esedékes megbámulásának az igénye látszik, hanem az önkifejezésé. S az a már akkor (sőt, már a genezisekor) is elég hauptciki pályaudvari romantikában jelenik meg, így inkább tűnik tolakodásnak, mint bármi másnak. Sötét van, valahonnan valami műfüst is előszivárog, a hatvanas évek jelmezeibe bújt extra statiszták és kedves ismerősök (Bérczes Lászlótól Cserhalmi Györgyön át Csengey Dénesig) arcán csúszik a kép, persze a Váróterem című dallal kezdünk (hogy az utókor beláthassa, minden érintett hozzátette a magáét a szellemi irányzathoz, mely a következő évszázadra a Duna tévé Állomás c. sorozatát fialta meg mint betetőző alkotást). Még annyi is megállapítható, hogy '80 és '88 közt Cseh Tamásnak nehéz évei lehettek.

Ha össze akarnánk hasonlítani a lemezen található 2 művet (időpocséklás lenne), A századik éjszaka c. dal mindkettőben benne van. Szász filmjében közben felfestik a kőfalra a VÁ LT OZ ÁS szót, így. Jaj!

Cseh Tamás századik születésnapjára csak a dalok maradnak, és veteránok koncertélményeinek épp mostanság keletkező foszlányai.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”