DVD - Oly távol és túl közel - Két tévédarab Cseh Tamásról

  • - tévésmaci -
  • 2009. október 8.

Zene

Ez ennek a rendje, meghal a művész, az érdekeltek körülnéznek, mi maradt utána - üzlet, persze, üzlet, de legalább annyira kármentés is, minélfogva különösen izgalmas az eredménye. Létkérdés, mi más? Hogy mi marad.

Ez ennek a rendje, meghal a művész, az érdekeltek körülnéznek, mi maradt utána - üzlet, persze, üzlet, de legalább annyira kármentés is, minélfogva különösen izgalmas az eredménye. Létkérdés, mi más?

Hogy mi marad.

A kiadó - első körültekintésre - két tévéfelvételt talált, még az egy televízió korából; a sokszor legendaként emlegetett Fehér György 1980-as Portré - ének szemtől szemben c. 1980-as munkáját és a pályája elejét koptató - még csak pár rövidfilmje okán jegyzett - Szász János Utóirat c. röpdolgozatát, 1988-ból (mindkettőt Tóth Erika szerkesztette).

A kérdés tehát a múlt század végén az volt, hogy a két komoly, előbb és utóbb döntő érdemeket szerző alkotó hogyan látta a kétségkívül érdekes énekest. Ma már ez másodlagos - még ha ez nem is egy kimondott örömhír, hisz fel sem merül, mit tettek hozzá Cseh csehségéhez. Fehér fegyelmezett, (csekély) lehetőségeivel tisztában lévő, fekete-fehér, egy helyszínen játszódó filmet készített; valamivel hosszabb, mint negyven perc. Az egy helyszín sem sokat számít, tán szobában lehetünk, az asztalon üveg ital, de nem is érdekes, a film döntő hányadában ugyanis premier plánban vagyunk, néha egy-egy szuperközeli, s még ritkásabban szekond plán, amiből az italt vettem ki. Cseh Tamás előadói fénykorát éli, túl úgy három-négy megjelent lemezen, futja a legjobb formáját: mára megmaradt és elfelejtett dalokat énekel (többet az előbbiekből). S látjuk közelről az előadást, és az - aki készült rá, itt kapaszkodjon meg először - így: sok. Sok (szebben: eltúlzott) minden, hosszabb kicsit minden szájrándulás, homlokráncolás, minden félmosoly inkább háromnegyed - egyik sem egy gesztus, az összes csak grimasz. Elég kézenfekvőnek tűnik - a két legenda közül a filmes tévedett nagyobbat. Csupán avval, hogy túl közel ment. Egy pódiumművészhez lehet, hogy nem kellett volna - épp a mondogatott maradás, megmaradás miatt. Így illanni tűnik az örökkévalóság, s marad a kortörténeti erő (ám az a csillagok szerencsés együttállásakor megvan egy szalvétában vagy egy gyufacímkében is). Okkal tesszük ugyanis fel, hogy Cseh Tamás csupán azt csinálta, amit szokott, s ahogy szokta: fogta a gitárját, játszott és énekelt - ami a színpadon százból százszor működött is. Nem a rivaldafény miatt működött, hanem a három lépés távolság miatt. Amiért a koncert után felesleges meginni a kisfröccsöt az előadóval, amiért tévedés belegyalogolni az intim szférájába.

Szász János alig félórás műve sok tekintetben épp az ellenkezője. Nagy statisztériát (és baráti erőket) mozgató színes filmjén nem a kis furcsa közelről esedékes megbámulásának az igénye látszik, hanem az önkifejezésé. S az a már akkor (sőt, már a genezisekor) is elég hauptciki pályaudvari romantikában jelenik meg, így inkább tűnik tolakodásnak, mint bármi másnak. Sötét van, valahonnan valami műfüst is előszivárog, a hatvanas évek jelmezeibe bújt extra statiszták és kedves ismerősök (Bérczes Lászlótól Cserhalmi Györgyön át Csengey Dénesig) arcán csúszik a kép, persze a Váróterem című dallal kezdünk (hogy az utókor beláthassa, minden érintett hozzátette a magáét a szellemi irányzathoz, mely a következő évszázadra a Duna tévé Állomás c. sorozatát fialta meg mint betetőző alkotást). Még annyi is megállapítható, hogy '80 és '88 közt Cseh Tamásnak nehéz évei lehettek.

Ha össze akarnánk hasonlítani a lemezen található 2 művet (időpocséklás lenne), A századik éjszaka c. dal mindkettőben benne van. Szász filmjében közben felfestik a kőfalra a VÁ LT OZ ÁS szót, így. Jaj!

Cseh Tamás századik születésnapjára csak a dalok maradnak, és veteránok koncertélményeinek épp mostanság keletkező foszlányai.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)