dvd - Plácido Domingo: My Greatest Roles (3)

Zene

Mivel egy feszélyezően helyi érdekű szemszögből most egyesek számára talán úgy tűnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyű svindler, aki balek magyar kormánytisztviselőket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetőséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfőszerepében mutatja az első fénykorát élő nagy énekest.
Mivel egy feszélyezõen helyi érdekû szemszögbõl most egyesek számára talán úgy tûnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyû svindler, aki balek magyar kormánytisztviselõket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetõséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfõszerepében mutatja az elsõ fénykorát élõ nagy énekest. Sámson, Hoffmann és Don José jelmezeiben mozog Domingo, akirõl szégyen ugyan ezredszer is elmondani a banális közhelyet, de valóban az utolsó száz év egyik legnagyobb énekes színésze és legmuzikálisabb tenorja. S esetében mindehhez olyan energia társul (egyébiránt mind a mai napig), ami nem pusztán elhihetõvé teszi, de éppenséggel elemi erejû színpadi valóságként mutatja fel Sámson templomromboló dühét vagy Don José pusztító szerelemféltését. A lejtõre jutott tizedest a Bécsi Opera 1978-as elõadásában találjuk: a Zeffirelli-rendezés tobzódó közegében naiv nagyfiút ad Domingo, egyenruhás jámbort, aki Carmen csábító szavait hallva még a körmére égõ gyufáról is megfeledkezik. A Jelena Obrazcovához intézett Virágáriában két ember teljes életét elemésztõ szenvedély sûrûsödik össze, amelynek elhangzása után a bécsi közönség majd' szétveri a házat, és ünneplésével hosszú percekre megakasztja az elõadást. Az elõadást, amelyet "mellesleg" a dirigensek legendás rejtõzködõ nagyvadja, a néhai Carlos Kleiber vezényelt: a Domingo alakításával egybevágó, üresjáratot sosem ismerõ intenzitással, a kismilliószor hallott slágerszámokat is egyszeriként felragyogtató mesterséggel. Túl ezen az operatörténeti Carmen-produkción egy démoni-fantasztikus Hoffmann meséi Londonból, a Shirley Verrett asszonyragadozói Delilájával ékes Sámson San Franciscóból és egy teljes lemeznyi Domingo-interjú teszi teljessé a sorozat francia szakaszát.

Warner Classics, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.