dvd - Plácido Domingo: My Greatest Roles (3)

Zene

Mivel egy feszélyezően helyi érdekű szemszögből most egyesek számára talán úgy tűnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyű svindler, aki balek magyar kormánytisztviselőket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetőséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfőszerepében mutatja az első fénykorát élő nagy énekest.
Mivel egy feszélyezõen helyi érdekû szemszögbõl most egyesek számára talán úgy tûnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyû svindler, aki balek magyar kormánytisztviselõket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetõséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfõszerepében mutatja az elsõ fénykorát élõ nagy énekest. Sámson, Hoffmann és Don José jelmezeiben mozog Domingo, akirõl szégyen ugyan ezredszer is elmondani a banális közhelyet, de valóban az utolsó száz év egyik legnagyobb énekes színésze és legmuzikálisabb tenorja. S esetében mindehhez olyan energia társul (egyébiránt mind a mai napig), ami nem pusztán elhihetõvé teszi, de éppenséggel elemi erejû színpadi valóságként mutatja fel Sámson templomromboló dühét vagy Don José pusztító szerelemféltését. A lejtõre jutott tizedest a Bécsi Opera 1978-as elõadásában találjuk: a Zeffirelli-rendezés tobzódó közegében naiv nagyfiút ad Domingo, egyenruhás jámbort, aki Carmen csábító szavait hallva még a körmére égõ gyufáról is megfeledkezik. A Jelena Obrazcovához intézett Virágáriában két ember teljes életét elemésztõ szenvedély sûrûsödik össze, amelynek elhangzása után a bécsi közönség majd' szétveri a házat, és ünneplésével hosszú percekre megakasztja az elõadást. Az elõadást, amelyet "mellesleg" a dirigensek legendás rejtõzködõ nagyvadja, a néhai Carlos Kleiber vezényelt: a Domingo alakításával egybevágó, üresjáratot sosem ismerõ intenzitással, a kismilliószor hallott slágerszámokat is egyszeriként felragyogtató mesterséggel. Túl ezen az operatörténeti Carmen-produkción egy démoni-fantasztikus Hoffmann meséi Londonból, a Shirley Verrett asszonyragadozói Delilájával ékes Sámson San Franciscóból és egy teljes lemeznyi Domingo-interjú teszi teljessé a sorozat francia szakaszát.

Warner Classics, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.