dvd - Plácido Domingo: My Greatest Roles (3)

Zene

Mivel egy feszélyezően helyi érdekű szemszögből most egyesek számára talán úgy tűnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyű svindler, aki balek magyar kormánytisztviselőket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetőséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfőszerepében mutatja az első fénykorát élő nagy énekest.
Mivel egy feszélyezõen helyi érdekû szemszögbõl most egyesek számára talán úgy tûnhet, hogy Plácido Domingo szimplán egy Los Angeles-i székhelyû svindler, aki balek magyar kormánytisztviselõket készül megcsapolni, hasznos lehet még egyszer átvennünk az alapokat. Ehhez nyújt lehetõséget ez az antológia, amely a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról három francia opera tenorfõszerepében mutatja az elsõ fénykorát élõ nagy énekest. Sámson, Hoffmann és Don José jelmezeiben mozog Domingo, akirõl szégyen ugyan ezredszer is elmondani a banális közhelyet, de valóban az utolsó száz év egyik legnagyobb énekes színésze és legmuzikálisabb tenorja. S esetében mindehhez olyan energia társul (egyébiránt mind a mai napig), ami nem pusztán elhihetõvé teszi, de éppenséggel elemi erejû színpadi valóságként mutatja fel Sámson templomromboló dühét vagy Don José pusztító szerelemféltését. A lejtõre jutott tizedest a Bécsi Opera 1978-as elõadásában találjuk: a Zeffirelli-rendezés tobzódó közegében naiv nagyfiút ad Domingo, egyenruhás jámbort, aki Carmen csábító szavait hallva még a körmére égõ gyufáról is megfeledkezik. A Jelena Obrazcovához intézett Virágáriában két ember teljes életét elemésztõ szenvedély sûrûsödik össze, amelynek elhangzása után a bécsi közönség majd' szétveri a házat, és ünneplésével hosszú percekre megakasztja az elõadást. Az elõadást, amelyet "mellesleg" a dirigensek legendás rejtõzködõ nagyvadja, a néhai Carlos Kleiber vezényelt: a Domingo alakításával egybevágó, üresjáratot sosem ismerõ intenzitással, a kismilliószor hallott slágerszámokat is egyszeriként felragyogtató mesterséggel. Túl ezen az operatörténeti Carmen-produkción egy démoni-fantasztikus Hoffmann meséi Londonból, a Shirley Verrett asszonyragadozói Delilájával ékes Sámson San Franciscóból és egy teljes lemeznyi Domingo-interjú teszi teljessé a sorozat francia szakaszát.

Warner Classics, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.