Interjú

„Elzavartam magam a dobok mögül”

Philip Selway dobos-énekes-dalszerző

Zene

A Radiohead eddigi utolsó lemeze 2016-ban jelent meg A Moon Shaped Pool címmel, és a tagok azóta a saját projektjeikkel vannak elfoglalva. Philip Selway dobosnak a napokban jön ki a harmadik szólóalbuma Strange Dance címmel. A zenésszel Zoomon beszélgettünk új dalokról, olasz hölgyekről, és természetesen a Radioheadről.

Magyar Narancs: Az első szólólemezed a 2010-es Familial volt. Nem tartottál a reakcióktól?

Philip Selway: Inkább úgy fogalmaznék, hogy izgatott voltam. Számomra ez olyan volt, mint egy út az ismeretlenbe. Egyszerűen csak nekiálltam magamban jammelgetni, ezekből alakultak ki kis dalocskák, és reménykedtem, hogy az embereknek tetszeni fognak. Igyekeztem nem hamisan énekelni. Ahogy annak idején megtaláltam a saját stílusomat a dobolásban, úgy igyekeztem megtalálni a saját énekhangomat, énekstílusomat is. Végül is nem csoda, hogy izgultam, hiszen egy teljesen új dologba fogtam bele, rengeteget kellett tanulnom. Fontos lépés volt számomra a 7 Worlds Collide, Neil Finn projektje, akit ugyebár a Crowded House-ból ismerhetünk. Dobosként kerültem a csapatba, de a vége az lett, hogy két saját szerzeményem is felkerült a Sun Came Out című lemezre 2009-ben. Amolyan mérföldkő volt ez számomra – már csak azért is, mert nagyszerű zenészek játszották a dalaimat: többek között a Wilco tagjai, aztán KT Tunstall, Lisa Germano… Ekkor kezdtem el hinni a saját énekhangomban, és abban, hogy érdemes lenne szólóban is próbálkoznom. Azt a célt tűztem ki magam elé, hogy csinálni akarok három szólólemezt, és majd meglátjuk, hova jutok velük. Közben megismertem új zenészeket, akik közreműködtek a szerzeményeimben, és úgy érzem, hogy az énekhangom is fejlődött. A dalaim olyanok, mint egy kirakós darabjai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.