Interjú

„Elzavartam magam a dobok mögül”

Philip Selway dobos-énekes-dalszerző

Zene

A Radiohead eddigi utolsó lemeze 2016-ban jelent meg A Moon Shaped Pool címmel, és a tagok azóta a saját projektjeikkel vannak elfoglalva. Philip Selway dobosnak a napokban jön ki a harmadik szólóalbuma Strange Dance címmel. A zenésszel Zoomon beszélgettünk új dalokról, olasz hölgyekről, és természetesen a Radioheadről.

Magyar Narancs: Az első szólólemezed a 2010-es Familial volt. Nem tartottál a reakcióktól?

Philip Selway: Inkább úgy fogalmaznék, hogy izgatott voltam. Számomra ez olyan volt, mint egy út az ismeretlenbe. Egyszerűen csak nekiálltam magamban jammelgetni, ezekből alakultak ki kis dalocskák, és reménykedtem, hogy az embereknek tetszeni fognak. Igyekeztem nem hamisan énekelni. Ahogy annak idején megtaláltam a saját stílusomat a dobolásban, úgy igyekeztem megtalálni a saját énekhangomat, énekstílusomat is. Végül is nem csoda, hogy izgultam, hiszen egy teljesen új dologba fogtam bele, rengeteget kellett tanulnom. Fontos lépés volt számomra a 7 Worlds Collide, Neil Finn projektje, akit ugyebár a Crowded House-ból ismerhetünk. Dobosként kerültem a csapatba, de a vége az lett, hogy két saját szerzeményem is felkerült a Sun Came Out című lemezre 2009-ben. Amolyan mérföldkő volt ez számomra – már csak azért is, mert nagyszerű zenészek játszották a dalaimat: többek között a Wilco tagjai, aztán KT Tunstall, Lisa Germano… Ekkor kezdtem el hinni a saját énekhangomban, és abban, hogy érdemes lenne szólóban is próbálkoznom. Azt a célt tűztem ki magam elé, hogy csinálni akarok három szólólemezt, és majd meglátjuk, hova jutok velük. Közben megismertem új zenészeket, akik közreműködtek a szerzeményeimben, és úgy érzem, hogy az énekhangom is fejlődött. A dalaim olyanok, mint egy kirakós darabjai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.