TAVASZ! - Interjú

„Én Brünnhilde vagyok”

Iréne Theorin operaénekes

Zene

Idén újra hallhatjuk Brünnhildeként a Budapesti Wagner-napokon a svéd Iréne Theorint, aki épp Az istenek alkonya előadásának napján lesz 60 éves. Vidéki lánynak mondja magát, de bejárta a világ szinte összes nagy színpadát.

Magyar Narancs: Motorozol és biciklizel – nem félted a hangodat?

Iréne Theorin: Motorozni csak eldugott helyeken tudok, mert nincs a motorhoz jogosítványom. Viszont mindig biciklizem, ahol csak lehet. De nem féltem ettől a hangomat. Most éppen megfáztam, amikor az unokáimmal síeltünk, de szerencsére csak hetek múlva fogok énekelni.

MN: Mindig ilyen erőteljes hangod volt, vagy idővel fejlődött ilyenné?

IT: Az ember hangja mindig fejlődik, de azért kezdettől fogva bennem volt ez a lehetőség.

MN: Az operai karriered későn, harmincéves korod után kezdődött. Addig mit csináltál?

IT: Például szültem három gyereket. Közben azért zenei tanulmányokat is folytattam, csak megszakításokkal. Rengeteg meghallgatásra jártam, meg kórusban énekeltem. Még a tanulmányaim alatt Koppenhágába szerződtem, és ott debütáltam Donna Anna szerepében.

MN: Mozarttal mutatkoztál be? Ezt ma már olyan nehéz elképzelni.

IT: Énektechnika tekintetében Wagner nincs olyan messze Mozarttól. Fókuszban kell tartani a hangot, bízni benne, és sosem kell túlénekelni a zenekart. Ha erőltetsz, préselsz, elveszíted a hangodat. Ezt az első tíz évben nem tudtam; nagyon sok Wagner-szerepet kaptam, amiért hálás voltam, de sosem volt annyi időm, hogy azt mondjam, nem, most kellene két hónap, hogy megnézzem, menni fog-e a Brünnhilde. Egy idősebb kollégám egyszer megkérdezte, mióta énekelek Wagnert. Mondtam, 13–14 éve. Ó, akkor a nyugdíjig fogod, válaszolta. Ezt jó volt hallani. Az énekesek az első tíz évben szokták túlerőltetni a hangszálaikat, utána ez a repertoár már nem megy. A tapasztalataim szerint fontos például, hogy az ember az igazi körülmények között próbáljon, és a legnehezebb részeket ne markírozza a próbán, mert akkor azt jegyzi meg az izommemória, és az előadáson nehezebb lesz másképp énekelni. Persze, az izommemóriát lehet egyedül, egy kis szobában is dolgoztatni, de szerintem a színpadi próba a legfontosabb. Olaszul nem beszélek, de ha sokszor elismétlem, hogy „O mio babbino caro”, azt az izommemória megőrzi. Nagyon fegyelmezettnek kell lenni, ami persze unalmas.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.