„Különös hálával tartozom Bachnak. Későn, nagyon későn ő nyitotta meg a szememet a zene világára. Azóta alig telik el nap, hogy ne hallgassak zenét főként reggel, s még inkább a hajnali órákban. Számomra, városlakó számára Bach zenéje az égbolttal való gyakori találkozást is jelenti, ami sokkal több, és egészen más, mint a természettel való érintkezés. Mások zenéje gyakorta terrorizál, Bach hallgatásának nincsenek hangulati feltételei. Ez azonban épp erejét jelenti. Bach olyan erős, mint az égbolt, ezért sose erőszakos. Bármilyen állapotomban, hangulatomban, szükségemben közelíthetek hozzá. Akár az univerzum, az a fajta legnagyobb erő, mely öröktől megadta magát az egyetemes gyengédségnek.”
Pilinszky János beszélt ekképpen a zenetörténet legnagyobb hatású kántoráról egy rádióműsorban. Bach zenéjével sűrűn találkozni a pannonhalmi Arcus Temporum művészeti fesztiválon is. A nyitókoncerten, az apátság Főkönyvtárában például A fúga művészetének részletei és egy zenekari szvit kerül műsorra a Concerto Budapest előadásában (augusztus 26., fél nyolc), másnap pedig a Goldberg-variációk a fiatal Berecz Mihállyal, aki olyan érett és élénk felfogásban játssza ezt a „túlismert” művet, hogy azt hallani kell (Boldogasszony-kápolna, augusztus 27., hét óra). A hangversenyeken a nagy tekintélyű mester mellett az orosz születésű amerikai zeneszerző, Lera Auerbach művei is felcsendülnek. A fesztivál zárónapján például a vonósnégyesre és zenekarra komponált Fragiles Solitudes, amelyet maga a zeneszerző vezényel (Bazilika, augusztus 28., három óra). Különben nem merítettük ki a fesztivál kínálatát, amelynek Nádas Péter, Mácsai Pál, Perényi Miklós és Fullajtár Andrea is vendége lesz: tessék körbenézni!
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!