esemény - Séta a Salgótarjáni úti zsidó temetőben

  • - kyt -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület időről időre történelmi sétákat szervez - most például (nem először) a Kerepesi temető hátsó sarkából elkülönített sírkert volt a célpont. A temető lényegében már az előző századfordulóra megtelt, de csak az 1950-es években zárták be.
A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület idõrõl idõre történelmi sétákat szervez - most például (nem elõször) a Kerepesi temetõ hátsó sarkából elkülönített sírkert volt a célpont. A temetõ lényegében már az elõzõ századfordulóra megtelt, de csak az 1950-es években zárták be.

A dualizmus korának feltörekvõ nagyiparos családjai temetkeztek ide: Goldberger, Weiss, Wodianer, Hatvany-Deutsch - olvassuk a dinasztianeveket. A többemeletnyi magas, kupolával vagy panteon-szerû tetõépítménnyel lezárt kriptákból, a sziklányi sírkövekbõl hol vad gõg, hol nemes ízlés árad. Vagyis csak áradna, ha az egész temetõt nem foglalta volna vissza a természet az évtizedek folyamán: fák, bokrok, cserjék sûrû erdeje tenyészik a kripták között, esõ és hó repeszti-omlasztja a homokkõ falakat. Szinte mesebeli, történelmen kívüli, valószínûtlen nekropolisban törünk utat a növényzeten át, kriptarablók keze nyomát viselõ, beszakított kõlapok alatt boltozati ívek sejlenek föl. A már-már kalandos hangulatnak sajátos ízt ad persze a rettenetes tudat: nem élnek az utódok, akik a sírokat rendben tartanák, a belsõ ösvények mentén a sok megdõlt sírkövet visszaigazíttatnák.

Vezetõnk a jeles építész, Lajta Béla munkásságát dicséri: felismerni sajátos motívumait, szokatlan ívû formáit nem egy súlyos, fekete gránittömbön, világos márványlapon. ' tervezte a temetõ bejárati építményét és a ravatalozót is, amelynek a kupolája a 70-es években beomlott, a menórája, oroszlános kapuja eltûnt, csak a nyers kõfalai állnak idõtlenül.

Bp. VIII., Salgótarjáni út

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.